Aangifte nalatenschap

Bs1959
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Aangifte nalatenschap

#1 , 28 okt 2020 15:35

Beste,

Van moeder is onlangs overleden en dan komen we gelijk iedereen er voor te staan om onze erfenis aan te geven aan de Vlaamse Belastingsdienst.

Voor het invullen van deze formulieren gaan we (ik, mijn broer en zuster) dit maal alles zelf doen omdat onze moeder geen erfopvolgers, geen personen die de erfenis verworpen hebben, geen wilsbeschikking is, geen erfovereenkomst heeft opgesteld, en geen onroerende goederen bezat. Het gemeenschappelijk vermogen dat ze beat kunnen we invullen en ze had ook geen schulden aangegaan voor het verkrijgen van onroerende goederen.

Dan komen we eigenlijk bij het punt waar deze vraag echter over gaat namelijk het passief. Wanneer ik de begrafeniskosten bij elkaar optel kom ik boven een bedrag van € 6000 uit. Is het de bedoeling dat ik hier een kruisje zet of kan zetten voor te kiezen voor het forfait ten belope van € 6000. Alsook voor de andere schulden van de erflater voor een bedrag van €1500. Zijn dit kosten zoals ziekenhuisfacturen, elektriciteit of water van het serviceflatje waar zij verbleef?

Voor de rest denk ik wel dat we er aan uit geraken.

Met vriendelijke groeten,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 okt 2020 17:52

Hoezo geen erfopvolgers?
Er zijn drie kinderen. Dat zijn aangevers, maar ook erfopvolgers.

Aangezien u niet spreekt van een echtgenoot, is het bijna onmogelijk dat moeder een gemeenschappelijk vermogen heeft. Uw aangifte zal zich wellicht volledig in het Eigen vermogen situeren.

Is het wel belastbaar? Er moet al (3 x 12500) + 8130 euro zijn = 45.630 euro.

Die 6000 is ondertussen geïndexeerd: 6504,60.
De 1500 is nu (voor een overlijden in 2020): 1626,15.

U kiest voor het forfait van de begrafeniskosten: kruisje bij dat forfait en u hoeft niets meer te doen.
Of u kiest voor de werkelijke kosten: alle facturen kopiëren/scannen en bijvoegen; alles oplijsten. Als er iets verworpen wordt, kan u onder het bedrag van het forfait vallen; dat wordt dan niet opgetrokken tot het forfait.

Idem voor de andere schulden. Alles wat betrekking heeft op de periode VOOR het overlijden en nog niet betaald was op datum overlijden.

Men mag "kruisen": forfait voor het één en werkelijke kosten voor het ander; of omgekeerd; of twee forfaits; of twee keer werkelijke kosten.

Opletten voor de valkuil van de drie jaar VOOR het overlijden: er mag daar best niets financieel gebeurd zijn... verkoop huis; zelf een erfenis gekregen; enz.

Succes !

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”