Invullen aangifte nalatenschap/erfbelasting

JVDH
Topic Starter
Berichten: 6

Invullen aangifte nalatenschap/erfbelasting

#1 , 03 sep 2020 18:00

Beste,
Mijn beide ouders zijn kort na elkaar overleden (eerst moeder en 3 weken later vader).
Ze hadden samen een onroerend goed (appartement), was gekocht met gemeenschap van goederen.
Ik (zoon) ben de enige erfgenaam.
Bij het invullen van de 2 aangiftes nalatenschap , eerste voor moeder en tweede voor vader, is het mij niet heel duidelijk hoe ik dit moet invullen.
Wat moet ik bij de aangifte van moeder zetten bij aandeel in het onroerend goed?
1/2 Volle eigendom en 1/2 Blote eigendom (ik als erfgenaam) en 1/2 vruchtgebruik (voor vader)???
Wat moet ik bij de aangifte van vader zetten bij aandeel in het onroerend goed?
1/2 volle eigendom en 1/2 ???
Moet ik bij aangifte van vader aangeven dat vruchtgebruik uitdooft?
De schatting van het goed is aangevraagd bij ABS, klopt het dat ik de aanvraag kan binnensturen zonder dat ik het bedrag van de schatting heb gekregen?
Hopelijk kan er mij iemand verderhelpen.
Alvast bedankt,
Jan

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 sep 2020 19:53

Ja, u vult gewoon de letters ABS in op de aangifte.
U zal eerst een berekening krijgen zonder een waarde van een onroerend goed; en zodra de waarde gekend is een herberekening met het onroerend goed er in.

De antwoorden hieronder zijn in de veronderstelling dat er geen huwelijkscontract bestond, geen Gifte tussen Echtgenoten en geen testament.

Aangifte moeder: u vult alles in op de bladzijden van het gemeenschappelijk vermogen (behalve de begrafeniskosten).
Raming volle eigendom = ABS
Aandeel in het onroerend goed: 100%
Raming van het aandeel = ABS

(had u nu zelf geschat, dan was dit bijvoorbeeld:
Raming volle eigendom = 200.000
Aandeel in het onroerend goed: 100%
Raming van het aandeel = 200.000 (Niet delen door 2 dus; dat doet de fiscus).

Alle bankrekeningen (om het even op wiens naam) zet u bij de roerende goederen van het gemeenschappelijk vermogen.

U tekent voor uzelf EN nog eens als erfgenaam van uw vader.
U vermeldt uzelf EN uw vader als aangevers. Bij vader (aangever 1) vermeldt u: Naam Voornaam, overleden, voor wie tekent zijn enige erfgenaam en aangever 2 hieronder
Uw aandeel in de erfenis: 100% BE (dat is blote eigendom)
Aandeel in de erfenis van uw vader: 100% VG (dat is vruchtgebruik, maar dat had u al gezien)

Maar omdat uw ouders op minder dan 6 maand van elkaar overleden zijn, mag u ook zetten (letterlijk):
Uw aandeel in de erfenis: 100% BE (maar fiscaal alsof 100% VE)
Aandeel in de erfenis van uw vader: 100% VG (maar fiscaal alsof 0% VG)


------------------------

Aangifte vader: u vult niets meer in bij het gemeenschappelijk vermogen.
Alles bij het eigen vermogen.
Raming volle eigendom = ABS
Aandeel in het onroerend goed: 50%
Raming van het aandeel = ABS

(had u nu zelf geschat, dan was dit bijvoorbeeld:
Raming volle eigendom = 200.000
Aandeel in het onroerend goed: 50%
Raming van het aandeel = 100.000 (Hier wel delen door 2 dus).

Daarenboven zet u bij Uitdoving VG datzelfde goed.
Begunstigde = dat bent u.
Bron = overlijden van moeder

U tekent enkel voor uzelf.

Bij de bankrekeningen geeft u de helft aan van wat u in de eerste aangifte gezet hebt.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 04 sep 2020 11:14

Is het niet zo dat , in een geval als dit dat beide partners op enkel dagen van mekaar overlijden, er geen rekening wordt gehouden met een vererving van vruchtgebruik.
Dus TS erft telkens 50 % van de woning in VE.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 sep 2020 12:58

Aan de erfenisregels wijzigt er niets bij een tweede overlijden binnen de 6 maand.
Jan erft een 1/2 huis in blote eigendom van zijn moeder; vader "behoudt" zijn helft en erft het vruchtgebruik op een half huis.

Bij overlijden van vader is er uitdoving van het vruchtgebruik van vader;
en erft Jan een half huis van vader.

Op burgerlijk vlak wijzigt er dus niets.

--------------------

Enkel in de fiscale berekening van de nalatenschap wordt er geen rekening gehouden met een dergelijk kort vruchtgebruik.
Daarom mijn aanbeveling om
"Uw aandeel in de erfenis: 100% BE (maar fiscaal alsof 100% VE)
Aandeel in de erfenis van uw vader: 100% VG (maar fiscaal alsof 0% VG)"
in de aangifte van moeder te zetten. (waarin de erfenis natuurlijk maar een half huis betreft).

--------------

Dit is fiscaal altijd nadelig.
Jan zal 2 x belast worden op een half huis.
Het deel van de waarde dat in de eerste berekening naar zijn vader zou gegaan zijn, en vrijgesteld was, gaat verloren.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”