Wanneer komt de erfenis vrij?

RonnyD
Topic Starter
Berichten: 19

Wanneer komt de erfenis vrij?

#1 , 02 sep 2020 19:22

Mijn moeder, langst overlevende ouder, is overleden in Januari, naderhand was het een heel drukke tijd, we hebben zelf de aangifte ingevuld want zo moeilijk is dat niet, de attesten van erfopvolging netjes aan de banken bezorgd in april, nergens spoed achter gezet want iedereen werkt, er was de corona, niemand zit dringend echt te wachten op het geld...maar.
De afrekening kwam, successierechten moesten betaald worden, dus belde ik eens naar de bank A:
"Goeiemorgen meneer, de successierechten worden deze week betaald, hoe gaat dat nu in het werk? Wanneer en hoe komt dat geld vrij, wat moeten we doen?"
"Wel, als je de successierechten betaald hebt dan krijgen wij daar een attest van en verdelen we de erfenis"
Ik vertrouw die mens voor geen meter dus naar Bank P gebeld "met dezelfde vraag:
"Ah meneer, dat betalen we uit van als we het attest van erfopvolging ontvangen hebben" ,dit terwijl ze die al in hun bezit hebben sedert april. Ondertussen een tweede keer afgeleverd en ik hoop dat het nu in orde komt.
Mijn vraag is de volgende: Hoe zit het nu voor echt, wanneer moeten ze de erfenis eigenlijk vrijgeven?
Ik heb de indruk dat de banken dat zo lang mogelijk uitstellen. :roll:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 02 sep 2020 19:31

"meneer, dat betalen we uit van als we het attest van erfopvolging ontvangen hebben"

Dit is het juiste antwoord.
Tenzij er onenigheid zou zijn tussen de erfgenamen, maar u vermeldt dat dit niet het geval is...
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

RonnyD
Topic Starter
Berichten: 19

#3 , 02 sep 2020 20:09

"meneer, dat betalen we uit van als we het attest van erfopvolging ontvangen hebben"

Dit is het juiste antwoord.
Tenzij er onenigheid zou zijn tussen de erfgenamen, maar u vermeldt dat dit niet het geval is...
Ohoooh...ik ga eens een klapke doen met die mens bij Bank A, het is niet zijn eerste wapenfeit...

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 02 sep 2020 20:27

De bank had de rechten kunnen betalen met de gelden op de rekening die beschikbaar waren.

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 sep 2020 20:46

Vlabel levert geen attesten af dat successierechten betaald zijn.
Hun motto is: dat u iets betaald heeft, kunt u zelf ook bewijzen als dat nodig is.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 04 sep 2020 11:17

Is er een erfgenaam die in het buitenland verblijft?
Dan moet men idd een bewijs van betaling erfbelasting voorleggen voor de bank de verdeling mag uitvoeren.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#7 , 04 sep 2020 13:01

Of een borgstelling van iemand die wel binnen de EER woont en onroerend goed bezit.
Zo moet men niet wachten tot de aangifte berekend is.

basejumper
Berichten: 4617
Locatie: Diest

#8 , 25 sep 2020 21:39

In de meeste gevallen, en voor zover er geen onenigheid is tussen erfgenamen en voor zover er geen testament is, noch erfgenaam buitenland, noch erfgenaam minderjarig of onder voorlopig bewind...
Na aangifte overlijden is er een periode waarin kosten betaald worden van de tegoeden van overledene.
ziekenhuis, rusthuis, begrafenis, koffietafel, nutsvoorzieningen. In die tussentijd zorg je meestal ook voor een erfrechtverklaring. In die periode tekenen de erfgenamen doorgaans ook een document bij de bank met instructies voor verdeling.
Als alles rond is wacht de bank tot de erfgenamen aangeven dat alle verwachte facturen binnen zijn. En dan worden gelden verdeeld.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

anne.marie
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#9 , 07 okt 2020 08:27

Mijn vader is vorig jaar overleden, 5 kinderen waarvan 1 in het buitenland. Alle banken hebben onmiddellijk uitbetaald na het ontvangen van het attest van erfopvolging. Enkel de zichtrekening waar pensioen op gestort werd bleef 4 maand geblokkeerd, dit om pensioendienst toe te laten onterecht gestorte bedragen terug te vorderen.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”