Erfenis roerende goederen effectief of vruchtgebruik

tinev
Topic Starter
Berichten: 161
Juridisch actief: Nee

Erfenis roerende goederen effectief of vruchtgebruik

#1 , 22 aug 2020 10:32

Dag,

Gezin : weduwnaar en 5 kinderen - echtgenote overleden

Weduwnaar :
onroerend : woning 450 000 EUR
roerend : banken 820 000 EUR
gebeurtenis : woning wordt verkocht en weduwnaar gaat assistentiewoning huren

Vraag :

Kinderen moeten hoge successierechten betalen op deel roerend en onroerend.

1. Krijgen zij ook effectief hun deel van het geld op hun rekening of blijft dit vruchtgebruik van de vader ?
2. Indien effectief deel van de nalatenschap op de rekening van de kinderen komt, gebeurt dit dan automatisch of moet de vader op eigen initiatief de bedragen overschrijven ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 22 aug 2020 12:00

Voor de afhandeling moet men zelf initiatief nemen.
De normale gang van zaken is dat de gelden die toekomen aan de kinderen op hun naam geblokkeerd worden bij een bank, met uitbetaling van de rente aan vader. Gezien het bedrag moet dit zeker gebeuren, maw. niet meer op naam van vader laten staan.
Vermits het om de blote eigendom gaat, kunnen de kinderen niets aanvangen met dat geld. Gezien de lage intresten is dat spijtig. Daarom is het best overeen te komen met vader dat het vruchtgebruik van hem wordt afgekocht.
Dit is afhankelijk van zijn leeftijd. Er bestaan officiële tabellen. Vb: voor een man van 75 jaar is de coëfficiënt 11.18. Dwz. Voor nominaal 100.000 euro blote eigendom ontvangt u dan 88.820 euro. Maar u kan dat geld 'gebruiken'.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

tinev
Topic Starter
Berichten: 161
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 aug 2020 13:36

Begrijp die rechtstaal niet goed :

De kinderen moeten dus belastingen betalen op het geld van de spaarrekening maar mogen dit bvb nooit gebruiken om een woning te kopen.

De kinderen moeten belastingen betalen op hun deel van het huis maar krijgen na verkoop eveneens het geld niet om bvb een woning te kopen.

Reclame

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 aug 2020 16:09

Om de zaken te vereenvoudigen doen we alsof de echtgenoten geen huwelijkscontract hadden en alsof moeder geen enkele vorm van een "testament" gemaakt heeft. En alsof alle goederen gemeenschappelijk waren van beide echtgenoten.

Bij het overlijden van de vrouw moet die gemeenschap verdeeld worden.
Simpel: alles wordt gedeeld in twee.
De eerste helft blijft bij de man;
de tweede helft is de erfenis.

Zowel de man als de kinderen erven van de vrouw.

Er zijn verschillende systemen mogelijk; in België heeft men sinds 1976 gekozen voor een bepaald systeem.

Men zou bijvoorbeeld alles in 6 kunnen delen: elk kind en de man krijgen een 6de van die helft in volle eigendom. Maar dat is nadelig voor die man: de kinderen kunnen dan het huis doen verkopen tegen de zin van de man. Dat heeft ooit bestaan in België.

Men zou ook alles aan de man kunnen geven, en bij zijn overlijden de helft van de moeder verdelen onder 5 kinderen. Dat is het systeem dat men in Nederland gebruikt.

Maar in België kiest men nu om de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik te geven op die helft; en de kinderen de blote eigendom. Vruchtgebruiker en blote eigenaars zijn dus aan elkaar gekoppeld; er is voorzien dat de gezinswoning niet kan verkocht worden tegen de zin van de man. Wie blote eigendom heeft van iets, kan daar in de praktijk niets mee doen. Je kan er in geen geval iets mee betalen; je zou het wel kunnen verkopen maar er zullen weinig kandidaten zijn. Zowel de man als de kinderen moeten nu al successierechten betalen op hun erfenis. Je betaalt dus als kind belasting op iets waarvan je misschien nog 30 jaar moet wachten om het te kunnen gebruiken.

Man en kinderen zouden samen kunnen overeenkomen om het huis te verkopen. Ofwel om er een ander mee te kopen, ook in vruchtgebruik voor de man en in blote eigendom voor de kinderen.

Ofwel zetten ze de ontvangen prijs op de bank, ook in vruchtgebruik voor de man en in blote eigendom voor de kinderen.

Ofwel doen ze een omzetting van de prijs naar volle eigendom voor allen: afhankelijk van de levensverwachting van de man krijgt hij een overeen te komen percentage van de prijs. De tabellen gelden voor mensen met een normale levensverwachting gelet op hun leeftijd.

-----------------

Wat u hoge successierechten noemt voor de kinderen, zijn wel de laagste tarieven van alle erfgenamen...

Nee, er gebeurt niets automatisch bij de bank. U moet er zelf naartoe gaan. Met een akte of attest van erfopvolging. Liefst allemaal samen en tegelijk. Er kan dan een rekening geopend worden op naam van de kinderen in onverdeeldheid en voor de blote eigendom; en met het vruchtgebruik voor de man.

tinev
Topic Starter
Berichten: 161
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 aug 2020 10:22

Dus even samenvatten :

1. Het geld van de spaarrekeningen : 450000 € x 50 % = 225000 € . Dit geld wordt op een geblokkeerde rekening gezet in onverdeelde staat bij de kinderen. Is dit een aparte bank ?
2. Het geld van de verkoop : 820000 € x 50 % = 410000 €. Ook dit geld gaat naar een geblokkeerde rekening bij de kinderen in onverdeelde staat.

Wel straf dat niet de vader, noch de kinderen dit geld kunnen gebruiken. Dit is hedendaags toch vatbaar voor enorme inflatie. Na 10 jaar nog maar 50% waard.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 23 aug 2020 11:24

Vader ontvangt zijn geld in volle eigendom. De kinderen in blote eigendom, terwijl vader daarvan het vruchtgebruik heeft.
Daarom : maak met vader een overeenkomst om dat vruchtgebruik af te kopen. Ik zou in dat geval - gezien de grote bedragen - in zijn plaats zelfs gewoon afstand doen van dat vruchtgebruik, zodat VE = BE. Daarvoor is geen akte nodig , dat doe je gewoon. De kinderen mogen geen problemen hebben met zo'n bedragen op de bank.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

etienne1948
Berichten: 33

#7 , 26 aug 2020 16:33

opgelet met het laatste artikel:
bij afstand van vruchtgebruik krijgen we een schenking: dus nog 3 j (volgend jaar 5j) blijven leven of 3% betalen alhoewel het VG een kleine som zal zijn.

Thomas Morus
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#8 , 26 aug 2020 16:48

In theorie klopt dat....
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#9 , 26 aug 2020 17:15

opgelet met het laatste artikel:
bij afstand van vruchtgebruik krijgen we een schenking: dus nog 3 j (volgend jaar 5j) blijven leven of 3% betalen alhoewel het VG een kleine som zal zijn.
Dat is een onderlinge overeenkomst. Daar komt niemand naar zien. 'K zou me niet haasten.

U zegt : 3 jaar wordt 5 jaar.

Waar staat dat. Ik dacht - en lees overal - dat het 4 jaar zal zijn.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#10 , 27 aug 2020 12:46

De Vlaamse regering wil inderdaad die termijn verlengen tot 4 jaar.
Daar is bij mijn weten nog niets over beslist.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”