Staat in wetgeving iets over een geldigheidsduur testament?

HeSinna
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

Staat in wetgeving iets over een geldigheidsduur testament?

#1 , 05 aug 2020 12:17

Stel een testament wordt geschreven.
Stel het wordt niet geweten of niet gevonden is gedurende een tijd na overlijden en successie.
Tot een bepaald moment.
Onderwerpvraag.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 05 aug 2020 12:49

Tot 30 jaar na openvallen van een erfenis kan men de erfenis opeisen.
Enkel als men ze verworpen heeft gaat dat niet meer.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 aug 2020 14:28

"Enkel als men ze verworpen heeft gaat dat niet meer."

Zolang niemand anders de erfenis aanvaard heeft, kan een verwerper nog afzien van zijn verwerping. Maar dan enkel om zuiver te aanvaarden; aanvaarden onder voorrecht van boedelbeschrijving gaat dan niet meer.

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 05 aug 2020 14:56

Ik heb de indruk dat TS de casus voor ogen heeft waarbij een wettige erfgenaam de volledige erfenis heeft ontvangen en na X jaren een testament wordt ontdekt waarin staat dat de erflater hem zijn nalatenschap (of een deel daarvan) toebedeeld heeft.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 05 aug 2020 19:37

Een testament is geldig zolang er geen ander, jonger testament opduikt dat alle vorigen annuleert. Maw : het meest recente (geldige) testament is geldig - in aeternum.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

HeSinna
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 aug 2020 20:49

Dank u allen.
30 jaar geldig dus.
De situatie was een 50/50.
De erfenis is afgehandeld.
Een onroerend goed werd verkocht.
Recente gebeurtenissen doen me vermoeden dat er een testament ergens opdook.
Dat in geval, om onbekende reden wordt achtergehouden.

Ik heb belastingen betaald op wat ik erfde.
Ook de helft van een laat opduikende boete van de erflater, gebaseerd op een niet aangifte van gelden ten tijde (7 jaar ervoor) van een uitkeringsaanvraag, mogelijk geholpen hiermee door de andere erfgenaam hier.
Als dat eventuele testament in een toekomst boven wordt gehaald, is dat volgens wat ik hier lees, een te betalen voor me. Zijnde erfdeel van 50% naar bvb 0%.

In dat geval, de pertinent-eropvolgende vraag:
Wat dan met het belastings- en boetedeel dat ik betaalde?
Wordt dat dan afgetrokken van die te betalen?
Zijn er andere wettelijke termijnen betrokken, die maken dat dat niet gebeurt, waardoor deze erfenis zelfs zwaar negatief wordt voor me (wegens belastingstarief zijlijn)?
En zo mogelijk ook motief zou kunnen zijn voor dat eventuele achterhouden testament?

Dit alles is maar een mogelijk scenario, maar uit verleden ervaringen dien ik deze mogelijkheid serieus te nemen.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”