Identiteit begunstigde levensverzekering

hema
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Aandeel in de erfenis levensverzekering

#1 , 02 aug 2020 19:37

Overledene had een levensverzekering waarbij overledene verzekeringnemer en verzekerde was en kleinkind begunstigde.
Het kleinkind deelt voor de rest niet in de erfenis.
Hoe identificeer ik het kleinkind in de aangifte. Ik heb het ingevuld bij de andere erfgenaam, legataris of begiftigde
Wat vul ik in bij het veld "aandeel in de erfenis" en wat bij het veld hoedanigheid (erfgenaam, legataris of begiftigde) ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 aug 2020 10:24

Hoe identificeer ik het kleinkind in de aangifte. Ik heb het ingevuld bij de andere erfgenaam, legataris of begiftigde

OK !

Wat vul ik in bij het veld "aandeel in de erfenis" en wat bij het veld hoedanigheid (erfgenaam, legataris of begiftigde) ?

"Enkel de uitkering van een LV"

en een vink bij legataris.

------------

De LV zelf zet u in die rubriek op blz. 17.

hema
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 aug 2020 14:41

Dank u wel
Een bijkomende vraag hieromtrent. De levensverzekering betreft een tak-21 levensverzekering;
Moet deze ook op P20 bij de rubriek inbreng opgenomen worden. Het reservataire erfdeel is door deze levensverzekering niet aangetast. Maar ik lees hier in een andere discussie dat tak-21 levensverzekeringen ook als inbreng moeten opgenomen, al dan niet afhankelijk van de startdatum. De startdatum van de levensverzekering was 21/09/2017.

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 03 aug 2020 18:27

De gegevens van het kleinkind vermeld je pag. 6 : erfopvolger-legataris.
De info over de verzekering zelf : pag 17 levensverzekeringen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 03 aug 2020 18:30

Indien de inlegpremie van de tak21 de reserve van de erfgenamen niet aantast, kan je het gewoon behandelen als en levensverzekering. Zie antwoord op uw vraag elders.
Wanneer echter het volledige vermogen in tak21 zit en de begunstigde is een 'vreemde' , is er een heel andere situatie.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”