Schenking en erfbelasting

Acer1986
Topic Starter
Berichten: 18

Schenking en erfbelasting

#1 , 28 jul 2020 13:57

Beste,

Heb een vraag omtrent een schenking en erfbelasting.

Mijn moeder, wilt haar huis schenken. Zij moet nog 5 jaar afbetalen aan haar woning, heeft een 100% schuldsaldo verzekering. Ze heeft te horen gekregen dat ze niet meer lang te leven heeft. Nu ben ik ten rade gegaan bij de notaris en die zei dat de bank zijn goedkeuring moest geven alvorens de schenking kon doorgaan. Ze heeft de woning 10 jaar geleden aangekocht voor 250k, nu zouden we bij de schenking dit bedrag aanhouden. Er is geen ander onroerend goed.

Indien ze komt te overlijden gaat het huis geschat worden en dient er erfbelasting betaald te worden. Dit zal rond de 35k bedragen en die heb ik helaas niet. Kan ik hiervoor een persoonlijke lening aangaan of?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5410

#2 , 28 jul 2020 16:24

Als je in het huis gaat wonen valt je huur weg wat ruimte zou moeten geven om dat bedrag te lenen. Ga eens langs bij de bank met uw vraag.

Mogelijks is er voldoende spaargeld (dat je ook erft) m de successie te betalen.

NB. k,Veronderstel dat je enig kind bent.

Acer1986
Topic Starter
Berichten: 18

#3 , 28 jul 2020 16:52

Als je in het huis gaat wonen valt je huur weg wat ruimte zou moeten geven om dat bedrag te lenen. Ga eens langs bij de bank met uw vraag.

Mogelijks is er voldoende spaargeld (dat je ook erft) m de successie te betalen.

NB. k,Veronderstel dat je enig kind bent.
Ik ben inderdaad enig kind, er is geen spaargeld meer.

Dus het advies is om naar de bank te gaan om een persoonlijke lening aan te gaan?

Reclame

Sirkii
Berichten: 5410

#4 , 28 jul 2020 18:21

Ga je het huis houden er er zelf in gaan wonen ?

Het advies was om naar de bank te trekken en de opties te bespreken. Misschien is een hypotheek de beste oprie (als je renovatiebudget nodig hebt)

Acer1986
Topic Starter
Berichten: 18

#5 , 28 jul 2020 20:20

Ga je het huis houden er er zelf in gaan wonen ?

Het advies was om naar de bank te trekken en de opties te bespreken. Misschien is een hypotheek de beste oprie (als je renovatiebudget nodig hebt)
Ik zou graag het huis houden en zo snel mogelijk verhuren..

Ik stond op het punt om het huis van mijn oma te kopen. Helaas zit ik nu zelf met het dilemma ( aangezien ik niet genoeg financiele middelen heb om zowel mijn successierechten of erfbelasting en schrijfgeld te betalen)

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 29 jul 2020 08:49

Maar als je eigenaar wordt van het huis van uw moeder, kan je ook een hoger bedrag lenen voor de aankoop van dat van oma.

basejumper
Berichten: 4625
Locatie: Diest

#7 , 29 jul 2020 11:26

Beste

Hoe kom je aan die 35.000 ?
Je bent enig kind. Er is geen spaargeld (of niet noemenswaardig) en ik neem aan dat er geen andere onroerende goederen dan het woonhuis zijn.

Als ik dat even in de erfenissimulator steek (zie https://www.wikifin.be/nl/levensmomente ... sierechten) dan kom ik aan een dikke 18.000 euro ipv het bedrag dat jij vernoemt.

Indien je dat erft kan je perfect een woonkrediet aangaan met als doel 'behoud onroerend goed'; dat kan op 10 jaar zodat de maandlast quasi nihil is.
Ingeval je de woning behoudt kan je die ook verhuren wat huuropbrengsten oplevert (en die tellen mee voor de bank om je terugbetalingscapaciteit te berekenen)
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Acer1986
Topic Starter
Berichten: 18

#8 , 29 jul 2020 12:16

Beste

Hoe kom je aan die 35.000 ?
Je bent enig kind. Er is geen spaargeld (of niet noemenswaardig) en ik neem aan dat er geen andere onroerende goederen dan het woonhuis zijn.

Als ik dat even in de erfenissimulator steek (zie https://www.wikifin.be/nl/levensmomente ... sierechten) dan kom ik aan een dikke 18.000 euro ipv het bedrag dat jij vernoemt.

Indien je dat erft kan je perfect een woonkrediet aangaan met als doel 'behoud onroerend goed'; dat kan op 10 jaar zodat de maandlast quasi nihil is.
Ingeval je de woning behoudt kan je die ook verhuren wat huuropbrengsten oplevert (en die tellen mee voor de bank om je terugbetalingscapaciteit te berekenen)
Beste basejumper,

Bedankt voor je antwoord.
Als ik de woning erf zal deze geschat moeten worden, dit zal rond de 300k zitten. Dit zou toch neerkomen op 30k erfbelasting.

Denk dat ik best naar de bank ga voor financieel advies, al denk ik dat dat advies dan gekleurd is door de bank zelf?!

De huurgelden tellen voor 70% mee..
Alvast bedankt

Terug naar “Successie- & Registratierechten”