Meeneembaarheid registratie

tafke01
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Meeneembaarheid registratie

#1 , 25 jul 2020 21:26

Beste,



Ik heb in mei 2018 een woning aangekocht onder klein beschrijf (5%).

Echter ben ik aan het bekijken om deze woning te verkopen en met mijn partner een nieuwe woning te kopen.

Ik heb ergens vernomen dat ik kosten zal moeten betalen als ik de woning binnen de 3jaar verkoop is dit correct en wat houd dit juist in dan?

Ik heb destijds voor deze woning registratiekosten kunnen meenemen van mijn 1ste woning die ik had met mijn ex partner. Toen heb ik 6400 euro registratiekosten in mindering kunnen brengen op mijn huidige woning.

Kan ik voor de aankoop van een nieuwe woning terug gebruik maken van meeneembaarheid?

Ik heb toen zelf nog 2000 euro registratiekosten moeten betalen. Wordt de meeneembaarheid daarop gerekend of op de 6400 euro + 2000 euro (= 8400 euro).

Hoeveel zou de meeneembaarheid dan eventueel bedragen?

is er een belang in volgorde van verkoop-aankoop?

heb al gelezen dat er mensen niks hebben teruggekregen omdat ze eerst een nieuwe woning hebben gekocht en dan pas de oude hebben verkocht?



Alvast bedankt voor u respons.



Evelien

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 26 jul 2020 07:25

Als je geen 3 jaar gedomicilieerd bent bij de verkoop van een klein beschrijf dan moet je alsnog groot beschrijf betalen (5% extra) evenals een boete. Mocht je binnen de 2 jaar verkocht hebben dan zou je 6% registratie kunnen gerecupereerd hebben.

Voorts : https://www.vlaanderen.be/meeneembaarhe ... rkooprecht

bosprocureur
Berichten: 6853

#3 , 26 jul 2020 09:06

Als je geen 3 jaar gedomicilieerd bent bij de verkoop van een klein beschrijf dan moet je alsnog groot beschrijf betalen (5% extra) evenals een boete. Mocht je binnen de 2 jaar verkocht hebben dan zou je 6% registratie kunnen gerecupereerd hebben.

Voorts : https://www.vlaanderen.be/meeneembaarhe ... rkooprecht
Komt daar nog bij (uit de gegeven link) dat er op het ogenblik van verkoop -->
De koper moet in een periode van 18 maanden voorafgaand aan de verkoop van de eerste woning daar zijn hoofdverblijfplaats hebben of hebben gehad.

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”