Flinke rekening bij verwerpen erfenis

WP002
Topic Starter
Berichten: 1479

Flinke rekening bij verwerpen erfenis

#1 , 24 jul 2020 13:50

Het is intussen een academische vraag, want het kalf is al verdronken, maar ik wou toch eens jullie mening.

De zuster van mijn schoonvader overlijdt. Schoonvader en zijn dochter (mijn vrouw dus) zijn de enige levende verwanten. De erfgenamen weten 200 % zeker dat de zuster netjes rondkwam met haar karige pensioentje maar voor de rest geen nagel had om aan haar gat te krabben. Om niet opgezadeld te worden met de rompslomp van de erfenis die kennelijk niets anders bevat dan wat oude meubelen en kleren zonder waarde en een tv-toestel uit de tijd dat de dieren nog spraken, wordt besloten de erfenis te verwerpen.

Hiervoor wordt contact opgenomen met onze vaste notaris, X. Die brave man blijkt echter met pensioen te zijn en zijn praktijk overgegeven te hebben aan zijn opvolger, Y. De vraag is enkel om de erfenis te verwerpen, maar toch schrijft Y een hoop banken ed. aan om te weten of er geen rekeningen op naam van de overledene staan. Surprise surprise, er is niks, wat wij al lang wisten. Hiervoor rekent hij zo'n achthonderd euro aan.

Volgens mij heeft Y ongevraagd een boedelbeschrijving laten gebeuren. Klopt dit? Verder volgens mij had het verwerpen van de erfenis door schoonvader en echtgenote op een veel goedkopere manier kunnen gebeuren. Is dit juist?

Waarom ik dit nog wil weten? Omdat, als ik in de toekomst nog eens een notaris nodig heb, ik wil weten of Y werkelijk de prutser is waar ik hem van verdenk, en of we in de toekomst niet beter een andere notaris zoeken.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 24 jul 2020 16:29

Verwerpen vereist geen boedelbeschrijving.
Indien minder dan 5000 EUR in erfenis dan is verwerpen gratis.
Wat de notaris aanrekent in dit geval is de kost voor aanvaarden onder voorrecht van boedelbeschrijving.
Werd er wel duidelijk gecommuniceerd over wat er werd verlangd?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 24 jul 2020 17:19

Probleem zal ws zijn dat jullie niet kunnen aantonen dat je een onvoorwaardelijke verwerping vroeg en geen aanvaarding onder voorbehoud van boedelbeschrijving. ;-(

Reclame

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 jul 2020 21:27

Met één vraag aan Febelfin kan men te weten komen bij welke banken een overleden persoon gekend is met rekeningen. Kost minder dan 200 euro.

WP002
Topic Starter
Berichten: 1479

#5 , 24 jul 2020 22:55

Okee, naar die notaris gaan we dus niet meer. We hadden uitdrukkelijk verwerping gevraagd en niks anders. Uiteraard kunnen mijn schoonvader en mijn vrouw niks bewijzen, maar die notaris is een klant kwijt.

Probleem is wel dat we bij zijn voorganger X ook alle zaken zoals huwelijkscontract, akte van onze woonst en zo verder hadden staan. Die zijn dus waarschijnlijk nu in de handen van Y gekomen. Zou dat voor problemen geven als we later in ons leven voor een andere notaris zouden opteren?

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 24 jul 2020 23:21

Neen. Dat vormt geen probleem.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 25 jul 2020 13:06

Heeft u misschien (minderjarige) kinderen met uw vrouw / de erfgename ?

Die zijn ook erfgenaam
En u moet ook voor hen verwerpen ... na boedelbeschrijving (en met fiat Vrederechter indien minderjarig)

WP002
Topic Starter
Berichten: 1479

#8 , 25 jul 2020 14:25

Wij hebben geen kinderen.

Sirkii
Berichten: 5396

#9 , 25 jul 2020 17:06

Er zijn geen Broers/zussen met minderjarige kinderen maar misschien nog nonkels/tantes? Vraag anders de notaris waarom de rekening 800€ is.

WP002
Topic Starter
Berichten: 1479

#10 , 25 jul 2020 20:10

Nee, die zijn allemaal al lang dood.

WP002
Topic Starter
Berichten: 1479

#11 , 29 jul 2020 12:38

De antwoorden die ik nodig had zijn bij deze gegeven, dus het beheer mag hier een slotje op gooien.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”