Successie en schenking onroerend goed

hema
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Successie en schenking onroerend goed

#1 , 12 jun 2020 11:11

Vraag over het inbrengen van de schenking van een onroerend goed in de aangifte nalatenschap.

Mijn moeder overleden in 2020, vader overleden in 1998, 4 kinderen als erfgenaam.
Na het overlijden van mijn vader werden wij (4 kinderen) eigenaar voor ieder 1/8 BE van een stuk bouwgrond.
Mijn moeder behield 1/2 VE en 1/2 VG.

Vorig jaar (2019) heeft mijn moeder haar deel 1/2 VE en 1/2 VG aan ons geschonken zodat wij voor ieder 1/4 VE werden. Schenking gebeurde als voorschot op erfdeel zodat we bij het overlijden van mijn moeder gehouden zijn tot inbreng in de nalatenschap.
Ik heb dit in de aangifte ingevuld bij het fiscaal vermogen - schenkingen.

mijn vragen :
1. Dien ik ,dit in de aangifte van de nalatenschap ook te vermelden bij inbreng en inkorting ? Er is door de schenking geen voordeel voor één van de erfgenamen.
2. Wordt op de waarde van deze schenking nog successie geheven ? Bij de schenking werden er al schenkingsrechten betaald.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 jun 2020 13:11

Geen gevolgen voor de berekening van de successierechten als u bij de schenking het speciale tarief voor schenking van een bouwgrond heeft betaald. Bouwgrond in de zin van de regels van Stedenbouw.

Met of zonder dat tarief, geen gevolgen voor de berekening van de successierechten als de kinderen geen onroerende goederen erven. Hun berekening gebeurt immers per categorie goederen, en een vroegere onroerende schenking kan in de nu te belasten categorie "onroerend" niets veroorzaken als die leeg is.

U kun die goederen vermelden bij "inbreng", maar als niemand inkorting vraagt (voor zover dit van toepassing zou zijn) gebeurt daar niets mee.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 12 jun 2020 17:36

Als elk kind hetzelfde en evenveel heeft ontvangen - wat hier duidelijk het geval is - , is er mi. geen sprake van inbreng of inkorting.
Ik zou het zelfs niet vermelden. Het wijzigt niets aan de nalatenschap of de erfbelasting. Dit is enkel als er nog onroerend goed te vererven is.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”