Successie : levensverzekering aan kleinkinderen

hema
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Successie : levensverzekering aan kleinkinderen

#1 , 11 jun 2020 21:07

Ben de aangifte nalatenschap van mijn moeder aan het invullen.
Zij had een levensverzekering waarbij zij verzekeringnemer en verzekerde was en de kleinkinderen begunstigde.
Ik heb de levensverzekering momenteel enkel ingevuld bij het fiscaal vermogen (levensverzekeringen) in de aangifte.
Mijn vragen:
1. Moet de identiteit van de kleinkinderen ingevuld bij de gegevens van de erfopvolgers ? zo ja, als erfgenaam, legataris of begftigde ?
2. Moet de levensverzekering ook vermeld worden bij de fictiebepalingen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 jun 2020 12:49

1. Ja, de kleinkinderen moeten ook vermeld worden "vooraan", als legataris. Maar niet bij de aangevers, wel bij de "andere erfgenaam, legataris of begiftigde" (Gegevens van de erfopvolgers). Ze moeten dan ook niet meetekenen als ze enkel dat krijgen.
2. Nee; voor levensverzekeringen heeft een eigen rubriek gemaakt (ook een fictie, maar die is zo populair dat ze een eigen rubriek kreeg). Bij "fictiebepalingen" zette men dan "art. 2.7.1.0.6, andere dan levensverzekeringen."

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”