meeneembaarheid registratierechten

ivy-on-the-wall
Topic Starter
Berichten: 171
Juridisch actief: Nee

meeneembaarheid registratierechten

#1 , 04 jun 2020 10:16

Mijn dochter kocht 5 jaar geleden een huis toen ze nog alleenstaande was. Nu verkoopt ze haar huis om samen met haar vriend een ander huis te kopen (elk de helft). Kan zij de registratierechten van haar huis terugbetaald krijgen of kan dat niet omdat ze nu maar "een half huis" koopt?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5410

#2 , 04 jun 2020 18:24

Terugbetaling van 3/5e van de registratierechten is er enkel als je t huis binnen de 2 jaar verloopt (tijd tussen de aktedata)

Er is ten alle tijde meeneembaarheid. Deze bedraagt maximum 12.500€ op het ganse gekochte huis en wordt voor elke persoon apart bekeken. Zij kan dus een meeneembaarheid bekomen tot 6.250€. Zie vlaanderen.be en/of je notaris voor de details

ivy-on-the-wall
Topic Starter
Berichten: 171
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 jun 2020 20:29

Dank voor het antwoord!
Ik begrijp die 3/5 niet goed.

Toen wij (echtgenoot en ik) 9 jaar geleden ons huis verkochten omdat we (ook echtgenoot en ik) een ander huis gekocht hadden, kregen we de volledige som van de registratierechten terug.

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”