Ontvanger belastingen bevoegdheden

Olivia1234
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Ontvanger belastingen bevoegdheden

#1 , 13 mei 2020 11:56

Beste
Graag volgende info. In 1990 heb ik mijn bvba opgericht met erfenisgelden van mijn ouders. Ik ben getrouwd met scheiding van goederen ( mits gemeenschap van opbrengst). Door het ontvangen van deze erfenissen was ik in de mogelijkheid om deze bvba op te richten, daarvoor had ik het geld niet. Dit is per notariele akte gegaan, bij dezelfde notaris die mijn erfenis van mijn ouders heeft afgehandeld. Ik heb de firma drie maanden na ontvangst erfenis opgericht. Dit staat ook zo beschreven in de notariele akte, als herbelegging van erfenisgelden afkomstig van .....Ik ben enige aandeelhouder. De notaris heeft destijds ook alles nauwgezet nagekeken, afkomst van de gelden enz.
In 2009 is mijn echtgenoot overleden aan kanker. Nu heb ik gezien dat bij aangifte successierechten de notaris effectief de firma als eigen aan mij heeft doorgegeven aan de fiscus. Maar bij nazicht zie ik dat de fiscus, door vergissing (?) dit als gemeenschappelijk heeft berekend. Ik heb dit betaald omdat ik door een hele zware periode ben gegaan door de ziekte van mijn man...
Mijn vraag is nu, kan een ontvanger van de fiscus, zich uitspreken tegen een notariele akte, die correct en in orde was? Of zou het een foutje kunnen zijn?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5395

#2 , 13 mei 2020 12:22

Het wettelijk stelsel is inderdaad scheiding van goederen doch gemeenschap van aanwinsten. Maw het erfenisgeld dat je in de bvba gestopt hebt bleef van u doch de aanwinsten (waardevermeerdering, ...) zijn gemeenschappelijk. De notaris had dit moeten opsplitsen.

De verjaringstermijn voor bezwaren is 2 jaar. Het is dus te laat om nog bezwaar in te dienen.

Olivia1234
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 mei 2020 13:08

Ook als de waardevermeerdering dmv kapitaalsverhogingen met eigen erfenisgelden zijn gebeurd?

Reclame

LeenW
Berichten: 12813

#4 , 13 mei 2020 13:14

Dit is hoe dan ook verjaard.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”