Fout in aangifte nalatenschap

AnnVe
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Fout in aangifte nalatenschap

#1 , 29 apr 2020 16:56

Mijn vader is in december overleden. Aangezien mijn ouders een huwelijkscontract hadden bij notaris a en mijn moeder volle eigendom van de volledige erfenis kreeg werd door haar beslist de aangifte van nalatenschap door dezelfde notaris te laten uitvoeren. Aangezien mijn moeder geen fiscalist is en geen zicht had op de financiële situatie op dat moment heeft ze dat ook zo doorgegeven aan de notaris en aan de bank. Zij verzekerden haar dat zij geen verdere stappen moest ondernemen.
Enkele weken geleden kreeg ze de aangifte te ondertekenen. In goeder trouw, zich niet bewust van de cijfers, heeft ze deze getekend en heeft het notariskantoor deze ingediend. Nu blijkt dat er een beleggingsportefeuille niet werd opgenomen in de aangifte waardoor er een verschil is tussen de gegevens van de FOD en de ingediende bedragen van de aangifte. Mijn moeder zal hier waarschijnlijk een vrij hoge boete op moeten betalen terwijl ze natuurlijk in eerste instantie naar een notaris is gegaan om alles zo correct mogelijk af te kunnen handelen. De boete is volgens de notaris onafwendbaar. Volgens het notariskantoor hebben ze van dezelfde bank geen staat van de beleggingsportefeuille ontvangen, wel van de spaar- en zichtrekeningen. Is dit mogelijk? Wat is de wettelijke vereiste van het doorsturen van een "staat" van rekeningen en aandelen? Is dat naar FOD en erfgenaam en/of notaris? Konden wij dit zelf op één of andere wijze (makkelijk) raadplegen?


Bedankt voor jullie inzicht in deze.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
CityBird
Berichten: 792

#2 , 29 apr 2020 17:29

Dien iig bezwaar in via een bezwaarschrift met argumentering en de nodige documentatie ter staving (Brief van bank met datgene dat zij doorgestuurd hebben bv) Doe dat niet bij de ambtenaar die jullie dossier behandeld maar via het geschikte kanaal dat je kan vinden op de website van de Vlaamse Belastingsdienst. Het is zeker niet zo dat je kansloos bent.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 29 apr 2020 18:14

Eigenaardig. Als die effectenrekening bij dezelfde bank is als de rekeningen, staat er mi. wel een verwijzing naar het bestaan van die effectenrekening vermeld. Ik heb momenteel zo'n brief in bezit : vermelding ervan op de brief met detail als bijlage.
Wel eigenaardig dat noch moeder noch notaris dat heeft opgemerkt. Ik denk dat boete volgt.
Bovendien vind ik de clausule 'langst leeft, al heeft' niet meer van deze tijd.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 29 apr 2020 18:16

Overleden in december, aangifte tl. in april. Ik dacht dat er een algemeen uitstel was tgv corona. Twee maanden zelfs.
Dus : een aanpassing zou moeten kunnen!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Franciscus
Berichten: 38587

#5 , 29 apr 2020 21:09

En notaris heeft normaal een verzekering voor fouten.....

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#6 , 30 apr 2020 11:03

De bank heeft een wettelijke verplichting om de stand (op datum overlijden) van alle rekeningen van de overledene en van de echtgeno/ot/te mee te delen aan de FOD Financiën. Dat is alles. Mededeling aan de erfgenamen is een dienstverlening (betalend; wat had u gedacht). Mededeling aan een notaris is niet wettelijk voorzien. Een notaris aan wie men vraagt een aangifte op te stellen, zal de vraag stellen aan de banken die hij/zij kent.

Een bezwaar indienen bij Vlabel is onmogelijk als er nog geen aanslagbiljet is.

Zoals Wanton al aanhaalde: wie moest indienen op of na 13/3 heeft een automatisch uitstel gekregen tot 2 maand na einde coronamaatregelen.

To do: een verbeterende aangifte indienen voor het deel dat ontbreekt. Niets meer.
Juiste keuze maken voor de waarderingsdatum. Tijdelijk ook drie maand na overlijden mogelijk (voor bepaalde overlijdensdata).

------

In normale omstandigheden was de belastingverhoging 20% van de berekende erfbelasting geweest. Voor zover moeder belastbaar was natuurlijk: vrijstelling gezinswoning en vrijstelling 50.000 netto-verkrijging roerende goederen.

------

De zaken veranderen helemaal indien men op de aangifte zou hebben aangekruist "ik verzaak aan de verbeteringstermijn". Dat is in 99 % van de gevallen af te raden.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”