successie

bergamot
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

successie

#1 , 24 apr 2020 10:54

Hallo, ik heb volgende vraag voor U:
Wij zijn gehuwd onder het stelsel van gemeenschap van goederen. Ons spaargeld staat deels op naam van beiden, een ander deel op naam van elk van de echtgenoten apart.
Als één komt te overlijden, waar wordt dan in de successie rekening mee gehouden: ik denk de helft van het gemeenschappelijk deel. Maar vooral wou ik graag weten wat gebeurt met het "eigen" kapitaal, dus op elke naam apart. Blijft het deel van de langstlevende buiten schot? Of dient dat in de gemeenschap opgenomen te worden?
Alvast hartelijk dank voor uw antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5414

#2 , 24 apr 2020 12:30

Wat velen “gemeenschap van goederen” noemen is eigenlijk het wettelijke stelsel; nl getrouwd zonder huwelijkscontract.

Als dat uw situatie is dan geldt het stelsel “scheiding van goederen doch gemeenschap van aanwinsten”. In mensentaal: wat bewijsbaar van u of haar is van voor het huwelijk blijft van u of haar. Idemdito voor erfenissen. Evenwel is alles wat verworven wordt tijdens het huwelijk voor elk de helft. Dus ook als een partner meer verdient dan de andefe.

Bij overlijden van een van jullie zullen alle rekeningen van beide geblokkeerd worden en valt alles in successie als er geen bewijsbare aparte tegoeden zijn (bv uit erfenis)

De successie impliceert dat de helft van de gemeenschappelijke bezittingen in blote eigendom naar de erfgenamen gaat en de overblijvende partner de volle eigendom behoudt op de andere helft evenals het vruchtgebruik van de ene helft.

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 24 apr 2020 12:37

In een gemeenschapsstelsel maakt het geen verschil uit op wiens naam de rekeningen staan:
ze zijn steeds gemeenschappelijk indien gevoed door inkomsten verworven tijdens het huwelijk door eender wie van de echtgenoten.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 24 apr 2020 14:28

Hallo, ik heb volgende vraag voor U:
Wij zijn gehuwd onder het stelsel van gemeenschap van goederen. Ons spaargeld staat deels op naam van beiden, een ander deel op naam van elk van de echtgenoten apart.
Tenzij u het aparte kapitaal voor het huwelijk al had, en tijdens het huwelijk ook nadrukkelijk afgescheiden hield van ander, en zeker van het gemeenschappelijk kapitaal, zal alles meetellen.

Bij overlijden wordt overigens àlles geblokkeerd.
Ook vermeend en effectief "eigen" (voor het huwelijk reeds bestaand) kapitaal.

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 apr 2020 18:15

Als iemand (bewijsbaar) eigen geld bezit (van voor een huwelijk, door erfenis of door schenking) volstaat het niet om dat kapitaal aan te houden op een rekening op eigen naam. De interesten (hoe laag ook) zijn immers gemeenschappelijk. Dus moet je gaan voor een rekening waar de interesten worden weggeboekt naar een gemeenschappelijke rekening.

bergamot
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#6 , 24 apr 2020 19:05

Bedankt voor alle antwoorden.
Dus als ik het goed begrijp: het kapitaal dat uit erfenis verkregen wordt door de man, is bij overlijden van de vrouw vrijgesteld van successierechten voor hem (en omgekeerd voor de vrouw). De intresten bedragen tegenwoordig toch al niet zo veel.
Is dan de datum waarop de rekening geopend werd van belang? maw: als de erfenis vroeger verkregen werd en het geld werd pas daarna op een eigen spaarrekening geplaatst?

basejumper
Berichten: 4628
Locatie: Diest

#7 , 24 apr 2020 21:22

Bergamot

Er moet een bewijsbare continuïteit zijn.
Vandaag een rekening openen om er de erfenis van 15 jaar geleden op te storten zal niet volstaan. Je zal in voorkomend geval bij een overlijden ook die erfenis moeten bewijzen aan de hand van uittreksels van destijds.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

bergamot
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#8 , 24 apr 2020 21:52

Bedankt iedereen. Ik weet nu al veel meer.
Fijn weekend.

Franciscus
Berichten: 38602

#9 , 24 apr 2020 23:05

Huwelijkscontract aanpassen misschien?

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#10 , 25 apr 2020 10:46

Indien uit dit huwelijk kinderen zijn voortgekomen, worden in principe alle gelden als gemeenschappelijk beschouwd.
Ik zeg : in principe. Men kan het tegendeel aantonen, maar dat is bijna ondoenbaar.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”