Nalatenschap

MaLy
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Nalatenschap

#1 , 16 apr 2020 13:54

Hallo,
Er werd mij verzocht om volgende informatie:
Mijn ouders zijn gehuwd onder het stelsel van scheiding van goederen ingevolge een huwelijkscontract verleden voor een Franse notaris in 1953.
In 1970 hebben zij wederzijdse gifte gedaan "doch enkel ingeval van vooroverlijden van de schenker van de volle eigendom van alle goederen -zo roerend als onroerend- afhangend van de nalatenschap van de eerststervende, verminderbaar -ingeval van bestaan van reservataire erfgenamen- tot het grootst beschikbaar deel in volle eigendom en in vruchtgebruik."
Nu lees ik dat vanaf de wet van 14/05/1981 de langstlevende echtgenote een volwaardige reservataire erfgename is geworden, waardoor voormelde gifte -naar ik begrijp- zonder voorwerp zou zijn geworden aangezien de langstlevende het volledig vruchtgebruik over de nalatenschap verkrijgt. Klopt mijn redenering.
Zij hebben 3 kinderen. Stel dat mijn vader zou overlijden, hoe zit het dan met de verdeling van de eigen goederen: mijn moeder het geheel in vruchtgebruik en de 3 kinderen de blote eigendom elk voor 1/3de of dient de vermindering nog te worden toegepast ? Zo ja, hoe ziet deze verdeling er dan uit ?
Kan mijn moeder verzaken aan die gifte ?
Graag uw advies.
Mvg.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 16 apr 2020 20:12

Verminderbaar tot het grootst beschikbaar deel. In Vlaanderen bevat het grootst beschikbaar deel momenteel : de helft van de nalatenschap.
Moeder behoudt haar eigendom en verwerft de helft van de eigendom van de echtgenoot. De andere helft wordt zo verdeeld : de kinderen erven de blote eigendom, ieder voor een gelijk deel; moeder ontvangt het vruchtgebruik.
Moeder kan afspreken om afstand te doen van het VG van de roerende goederen, maar in sé worden de bepalingen van het huwelijkscontract en akte van gifte uitgevoerd.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 apr 2020 20:48

Een wederzijdse gifte heeft dezelfde uitwerking als een testament.
De eerstgestorven echtgenoot geeft zijn volledige nalatenschap in volle eigendom aan de langstlevende.
Méér geven is niet mogelijk.
De gifte wordt verminderd aangezien er (normaal gezien) kinderen zullen bestaan bij het overlijden. Men had in 1970 ook kunnen schrijven wat het grootst beschikbaar deel toen was (1/4 volle eigendom + 1/4 vruchtgebruik als ik me niet vergis) maar men heeft dat niet gedaan.
Men schreef "het grootst beschikbaar deel".
Later is de omvang van dat grootst beschikbaar deel gewijzigd in de wetgeving.

Wat was de bedoeling van de echtgenoten? Oude breuken of toekomstige breuken? Moeilijk te zeggen als er al één overleden is.

Ik zie niet in waarom de gifte zonder voorwerp zou gekomen zijn.
Wat de langstlevende nu krijgt zonder gifte/testament, is het vruchtgebruik op de nalatenschap. Dat is kleiner dan wat in de gifte staat (1/2 volle eigendom + 1/2 vruchtgebruik).

Men kan verzaken aan de gifte maar wel de wettelijke erfenis aanvaarden. Dat is een verwerping en is niet gratis.

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”