nalatenschap notaris

Eddy Costal
Topic Starter
Berichten: 66

nalatenschap notaris

#1 , 09 mar 2020 12:48

Als er onroerend goed is of en huwelijkscontract dan kan men niet gratis een nalatenschap aangeven langs het registratiebureau dacht ik en moet men een notaris inschakelen.
Mag die vragen wat hij wil of is hij gebonden aan wettelijke tarieven ( helemaal onderaan heb ik iets gevonden op internet. Dus mijn vraag is of dat juist is?
Men spreekt men ook van bruto actief wat bedoelt men hiermee?
Concreet ; een koppel met gezinswoning 400000 e en roerende gelden 300000 e
Is dan het bruto actief 700000 of de helft 350000
En moet de gezinswoning er wel bijgeteld worden ( is vrij van erfbelasting voor de partner en er zijn geen kinderen)

• .………………………………………………………………………………………….

• 1% als het bruto actief minder bedraagt dan euro 32.000, dus maximaal euro 320 voor deze schijf
• 0,75% op het bruto actief van euro 32.000,01 tot euro 120.000, dus maximaal euro 660 voor deze schijf
• 0,50% op het bruto actief van euro 120.000,01 tot euro 300.000, dus maximaal euro 900 voor deze schijf
• 0,25% op het bruto actief van euro 300.000,01 tot euro 950.000, dus maximaal euro 1625 voor deze schijf
• 0,15% op het bruto actief boven de euro 950.000.
Bovendien kunnen deze tarieven nog verhoogd worden wanneer de notaris specifieke opzoekingen heeft moeten doen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 09 mar 2020 13:13

Wat u citeert heeft er niets mee te maken.
Als er een testament of huwelijkscontract is dan moet de notaris een akte van erfopvolging opstellen.
Verder beslist u zelf wat u de notaris wil laten doen.
Laatst gewijzigd door Thomas Morus op 09 mar 2020 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Eddy Costal
Topic Starter
Berichten: 66

#3 , 09 mar 2020 13:30

Dus de notaris moet enkel een akte van erfopvolging opstellen, zelfs als er onroerende goederen zijn. Daarna kan men zelf de aangifte doen in een registratiekantoor volgens u..
Vermits we niet zo op de hoogte zijn, hadden we best graag dat een bevoegd persoon - zegge notaris - dit voor ons doet.
Hoe zit het dan in mijn voorbeeld van gezinswoning 400000 en spaarrekeningen 300000
Op welk bedrag mag de notaris dan kosten aanrekenen op 700000 of 350000 of 300000 of150000 ( gezinswoning is erfbelasting vrij)

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 09 mar 2020 19:50

Als u aan een notaris vraagt om een aangifte nalatenschap te doen, spreekt u vooraf best zijn ereloon af. Voor de aflevering van het attest van erfopvolging is de prijs zo'n 300 €. Bij een aangifte worden, in principe, de vermelde tarieven gebruikt. Maar dat hoeft niet. Een forfait kan ook.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Eddy Costal
Topic Starter
Berichten: 66

#5 , 09 mar 2020 22:46

Bedankt .Als de gezinswoning 400000 e is en de roerende goederen 300000e veronderstel ik dat het bruto actief ( waarop de percentages worden berekend) 350000 e is. Maar is dat wel zo?En wordt de gezinswoning meegeteld als actief ( er zijn geen kinderen en de gezinswoning is toch vrij van erfbelasting voor de partner.)

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 mar 2020 20:23

1) Er zijn een aantal situaties waar alleen een notaris een akte/attest van erfopvolging kan afleveren. De aan- of afwezigheid van onroerende goederen in de nalatenschap heeft daar niets mee te maken. Wel het bestaan van een huwelijkscontract. Zo een akte/attest van erfopvolging heeft u enkel nodig om banktegoeden te deblokkeren. Niet om te erven; dat is al gebeurd bij het overlijden zelf.

2) De aangifte van nalatenschap moet sinds 2015 gebeuren bij de Vlaamse belastingdienst; niet meer op een "registratiekantoor".

3) De verkrijging van de gezinswoning is niet belastbaar in de erfbelasting (als men dat vraagt). Dat heeft niets te maken met de omvang van de nalatenschap waarop een notaris zich zal baseren om zijn vergoeding te bepalen.

4) Een notaris die een ontwerp van aangifte van nalatenschap opstelt treedt niet op als openbaar ambtenaar (hij maakte geen akte; hij tekent zelfs de aangifte niet). Hij verleent advies en vraagt dus wat hij wil. Hij/zij kan u ook afwimpelen wegens geen tijd. Iedereen kan dergelijk advies (proberen) geven: een advocaat, een boekhouder, enz.

Eddy Costal
Topic Starter
Berichten: 66

#7 , 11 mar 2020 09:17

Bedankt voor deze uitvoerige uitleg die mij veel geleerd heeft.
In de praktijk moet ik dus eerst aan de bank aangifte van overlijden doen ( die alles overmaakt aan de belastingen en NIET aan de Notaris –wat ik eerst dacht)
Daarna moet ik dus een akte van erfopvolging vragen aan de notaris , want er is een huwelijkscontract. ( dus gewoon naar de notaris gaan met de overlijdingsbrief)
Daarna naar de banken gaan (er zijn er twee)met dit attest om de tegoeden te deblokkeren .
Daarna aan de Vlaams belastingdienst ( dus niet maar aan een registratiekantoor zoals ik dacht) een aangifte doen.
Waarschijnlijk bestaan hier standaardformulieren voor.
Ei is een huwelijkscontract ( verblijvingsbeding) en enkel de gemeenschappelijke goederen vallen daarin. Ik veronderstel dat men samen met dit standaardformulier ook bewijsstukken moet meeleveren van wat gemeenschappelijk en wat eigen is? Is dat zo? Daarom dacht ik dat het beter was dat dit een notaris deed , maar niet dus.

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#8 , 11 mar 2020 09:38

Waarschijnlijk bestaan hier standaardformulieren voor.

Zie belastingen.vlaanderen.be bij formulieren erfbelasting

Er is een vermoeden dat alle roerend bezit (met een verkoopswaarde) van iemand gehuwd met gemeenschap van goederen, gemeenschappelijk is. Het is vooral het eigen karakter dat men zal moeten bewijzen, voor zover er eigen vermogen is.

Bankrekeningen bijvoorbeeld, om het even op wiens naam die staan, zal men voor zo iemand in de gemeenschap moeten aangeven.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 11 mar 2020 09:53

In de praktijk moet ik dus eerst aan de bank aangifte van overlijden doen ( die alles overmaakt aan de belastingen en NIET aan de Notaris –wat ik eerst dacht)
Als u het overlijden meldt bij de bank, blokkeert die de rekeningen.
Ook de uwe, zelfs als u apart een rekening hebt, dus zorg voor wat cash.

Daarna aan de Vlaams belastingdienst ( dus niet maar aan een registratiekantoor zoals ik dacht) een aangifte doen.
Waarschijnlijk bestaan hier standaardformulieren voor.
Formulier & extra info is hier te vinden:

https://www.vlaanderen.be/erfbelasting/ ... latenschap

Eddy Costal
Topic Starter
Berichten: 66

#10 , 11 mar 2020 10:02

Als er geen kinderen zijn of er is een verblijvingsbeding dan wordt er toch nagegaan wat het eigen vermogen was van iedereen dacht ik.
Een huis dat men bezat voor het huwelijk is eigen vermogen. Als dit huis verkocht wordt tijdens het huwelijk en de juiste prijs op een termijnrekening op naam wordt gezet zonder er aan te komen, dan is dit toch een bewijs dacht ik.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#11 , 11 mar 2020 10:13

Inderdaad, de verkoopprijs behoort tot het eigen vermogen. Let wel dat de verworven intresten daarentegen gemeenschappelijk tegoed zijn.
De aangifte moet wel degelijk toekomen bij Vlabel in Aalst, maar de afhandeling van een aangifte gebeurt bij het plaatselijk Registratiekantoor. Die hebben tegenwoordig wel een andere naam : Kantoor Rechtszekerheid.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#12 , 11 mar 2020 18:21

Een aangifte van nalatenschap wordt volledig door de Vlaamse belastingdienst verwerkt. Berekening van het successierecht; verzending van de aanslagbiljetten; vervolging van wanbetalers; internationale betalingsbijstand; bezwaren.
Er worden nadien wel gegevens uitgewisseld met de pensioendiensten en met Rechtszekerheid (omdat deze laatste dienst bijhoudt wie eigenaar is van de onroerende goederen).

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#13 , 11 mar 2020 19:58

Waarom heb ik het gevoel dat er hier helemaal geen sprake is van een overlijden en derhalve ook niet van erven? Examenperiode?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#14 , 11 mar 2020 20:12

Met het coronavirus kan men maar beter tijdig voorbereid zijn.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Eddy Costal
Topic Starter
Berichten: 66

#15 , 11 mar 2020 22:08

Ik denk dat het toch best is een notaris de aangifte te laten doen in voorkomend geval. Als leek zal men waarschijnlijk niet de juiste manier van bewijzen kunnen geven of niet weten hoe men alles op correcte wijze kan invullen..

Terug naar “Successie- & Registratierechten”