Invullen aangifte nalatenschap (forfait?)

derockere
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Invullen aangifte nalatenschap (forfait?)

#1 , 04 feb 2020 08:49

Ik ben echt niet op de hoogte i.v.m. het invullen van aangiftes van overlijden.
Vanmorgen ben ik begonnen met het invullen van de aangifte van nalatenschap.
Hierin staat een regeltje dat vermeld "Ik kies voor forfait" met daaronder "Het forfait van de begrafeniskosten, ten belope van 6000 euro enz..."
en daaronder nog eens een regeltje "Het forfait van de andere erflater, ten belope van 1500 euro enz..".
Wat moet ik hier in feite aankruisen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 07 feb 2020 11:17

In plaats van het juiste bedrag met de nodige bewijzen in te vullen, kan men voor bepaalde kosten opteren voor het forfait. Dit bedrag wordt door de diensten gewoon aanvaard zonder meer. En is in 95% van de gevallen voldoende.
6000 € voor begrafeniskosten, 1500 € voor ander kleine kosten. Bedragen zijn wel geïndexeerd.
Dus : kies voor de forfait.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

mbbs1024
Berichten: 474

#3 , 07 feb 2020 17:40

Als er een uitvaartverzekering is, mag men het forfait van 6000€ niet aankruisen, anders wel.
Je kan ook een afspraak maken bij de dienst erfbelasting, zij leggen je dan uit wat wel en niet kan.
Je kan daarvoor bellen naar telefoonnr 1700, ze schakelen je dan door naar het voor jou dichtbijzijnste kantoor, en dan kan je een datum afspreken wanneer je kan langskomen.
Ik heb dat onlangs zelf ook gedaan, en werd daar vriendelijk ontvangen, en kreeg er heel wat uitleg.
Wel alle papieren meenemen die je al hebt.

Reclame

derockere
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 feb 2020 08:20

Bedankt voor alle info!
Vandaag gaan we naar de dienst erfbelasting, dit is volgens mij het meest zekere.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”