Schenken van bouwgrond om te lenen

Scaa
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Schenken van bouwgrond om te lenen

#1 , 21 jan 2020 11:06

Dag allemaal,

Ik heb een vraagje.
Ik heb een bouwgrond aangekocht, maar voor een alleenstaande als mij is het moeilijk om te bouwen.
Daarom had ik gewild om samen met een neef te gaan lenen voor het bouwen.
Van de bank heb ik mee gekregen dat ze de opstalrecht niet graag zien. En dat ze moeilijk doen.

Nu was mijn idee: Ik schenk 10% van mijn bouwgrond aan mijn neef via de notaris en betaalt hij de nodige schenkbelasting. Zo komt zijn naam mee bij de bouwgrond en gaat het makkelijker zijn om beide een lening aan te gaan. Maar is dit wel mogelijk?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#2 , 21 jan 2020 22:45

Beste


Toch even grondig overdenken en onderzoeken voor je dit deze stap zet.

Primo : is de grond afbetaald op loopt daar nog een krediet op. In dat laatste geval kan je niet schenken zonder akkoord kredietgever.
Secundo : niet alle banken zijn happig om in een verhouding 10 % - 90 % krediet te verlenen, al zeker niet als de bedoeling duidelijk is om de terugbetalingscapaciteit kunstmatig op te krikken
Tertio : een woonkrediet is een krediet op pakweg 20 jaar. Intussen kan in het leven van jou en je neef veel wijzigen. Quid als jullie een relatie aan gaan en met die partner een gezin willen uitbouwen?
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Scaa
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 jan 2020 11:10

Thanks Basejumper voor je antwoord.

Maar het is echter om de huis op mijn bouwgrond te bouwen en die dan te verkopen. Die huis gaat niet voor mij of mijn neef blijven.

Reclame

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 feb 2020 11:48

verkoop dan toch gewoon de bouwgrond? Waarom zou je er een huis op bouwen dat een potentiële koper niet graag ziet?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 05 feb 2020 12:31

Maar het is echter om de huis op mijn bouwgrond te bouwen en die dan te verkopen.
Met appartementen kan je dat doen.
Als je die màg zetten - en gaat de bank ook sneller geneigd zijn lening te geven: verkoopwaarde is hoger

Voor de prijs dat jij een huis zet naar jouw ideeën, kan een potentiële koper dat elders ook, naar zijn eigen smaak.
Lees: moeilijk te verkopen

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 05 feb 2020 12:56

Ik vermoed dat TS eigenhandig dat huis gaat bouwen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Successie- & Registratierechten”