Verkoop ouderlijk huis

Jessy1204
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Verkoop ouderlijk huis

#1 , 13 dec 2019 11:26

Beste,

Mijn vader die nu 90 jaar zou graag het ouderlijk huis verkopen.. nu op dit huis heb ik als dochter al 2 x geerft ... eerst is mijn mama overleden, dan 6 j later mijn broer .. ik ben dus nu de enige erfgenaam ... hoe zal de verdeling gaan bij de verkoop van het huis ?
Iemand die me daar info over kan geven ?
Alvast bedankt !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 13 dec 2019 11:53

Toen je moeder stierf erfde jij 1/4e in blote eigendom.

Toen je broer stierf erfde jij bij testament zijn 1/4e blote eigendom. Het ware goedkoper geweest dat je vader erfde van je overleden broer en vervolgens jij van hem maar da s een andere topic.

Jij hebt dus 1/2e in blote eigendom. Je vader 1/2e in vruchtgebruik en 1/2e in volle eigendom. Bij verkoop zal de opbrengst volgens die sleutels uitbetaald worden.

Hou goed bij wat er met de aan uw vader uitbetaalde som geld gebeurt. De kans is groot dat de fiscus vraagt om bewijzen voor te leggen van wat er met het “ontbrekende” geld gebeurd is (rekeningen WZC, etc)

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 13 dec 2019 13:43

Als je via de overheidswebsite inlogt op "MyMinFin", kan je daar zien hoeveel je bezit van welke eigendommen ...

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 13 dec 2019 14:33

"Hou goed bij wat er met de aan uw vader uitbetaalde som geld gebeurt. De kans is groot dat de fiscus vraagt om bewijzen voor te leggen van wat er met het “ontbrekende” geld gebeurd is (rekeningen WZC, etc)"

Dit geen kans maar een zekerheid bij overlijden binnen de drie jaar.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Successie- & Registratierechten”