belasting; geërfde woning

moonlady
Topic Starter
Berichten: 150

belasting; geërfde woning

#1 , 30 sep 2019 13:47

Ouders zijn gescheiden, maar vereffening-verdeling is nog steeds niet gedaan. Juli 2012 zet mijn vader zijn huurders uit de woning nr1 om de woning te verkopen, om zijn kinderen te onterven (geld kan je weggeven, met onroerende goederen kan je uw kinderen niet onterven). Vader woont officiëel in woning nr.2 tot hij op 1 mei 2017 overleed.Daar woning nr1 eigenlijk diende afgebroken te worden en nu al jaren leeg stond, mocht op dat adres niemand meer ingeschreven worden. Staat tot en met vandaag leeg. Daar we vader zijn bewindvoerder strafrechtelijk vervolgen voor diefstal van de inboedel van woning nr2 (vooral traktor en traktorbenodigdheden) moest een deurwaarder inventaris komen maken van de inboedel; om te bewijzen wat de bewindvoerder gestolen heeft. De deurwaarder is pas augustus 2019 geweest voor vaststelling inventaris in woning nr2. Nu we eindelijk willen overgaan tot verkoop van beide woningen blijkt woning nr2 een risico-grond te zijn en dienen we eerst bodemonderzoek te doen, voor we mogen verkopen. Voor de woning nr1 hebben we eerst geprobeerd om de grond in twee te splitsen, zodat we de woningen apart konden verkopen. Herverkaveling werd aangevraagd in november 2017. Doch negatief advies in maart 2018. We gingen de woningen dan maar samen verkopen; 1 grond met twee huizen op, waarvan 1 diende afgebroken te worden. Doch, woningen stonden te koop op immoweb en vele immo-kantoren vroegen waarom we de woning niet apart verkopen. Omdat immo-kantoren zeggen dat zei dit wel opgelost krijgen; stoppen we de verkoop weer van beide huizen om de gemeente te vragen het perceel te splitsen. In april 2019 krijgen we eindelijk fiat van de gemeente dat beide woningen vergund zijn; doch in september 2019 in woning nr1 nog steeds NIET opgenomen in het register van vergunning; waardoor we nog steeds niet kunnen apart verkopen. Woning nr. 2 ontdekken we dat het een risico-grond is en nu zijn we bezig met bodemonderzoek.
Nu kreeg ik van de belastingen aanslagjaar 2017, inkomsten 2016 dat ik woning nr1 en nr2 niet heb opgegeven in mijn belastingen. Doch, mijn vader is op 1/5/2017 overleden. Hoe kan ik dan in godsnaam inkomsten hebben van deze 2 woningen in 2016????? Ik heb een heel bundel aan de belastingen overgemaakt als verdediging en ze blijven voet bij stuk houden dat ik 802€ meer dien te betalen voor inkomsten 2016 omdat mijn vader op 1/5/2017 overleden is. Dat kan toch niet kloppen!!!! Voor aanslagjaar 2018, inkomsten 2017 dacht ik dat ik dit nog niet hoefde aan te geven omdat de belasting altijd kijkt op toestand 1 januari en mijn vader op 1/1/2017 nog leefde. De belastingen stuurde een nieuwe belastingsbrief dat ik nu 862euro meer dien te betalen.
Ik ben gescheiden, maar zat tot en met september 2019 in vechtscheiding. Mijn vereffening-verdeling is pas afgerond bij de notaris 25/9/2019 na bijna 10 jaar vechtscheiding. Ik ben feitelijk gescheiden sinds januari 2010 en heb in de woning (3/4 eigenaar en ex-man 1/4eigenaar) gewoond tot 30/7/2012. Ik heb gans de tijd de hypothecaire lening helemaal alleen afbetaald. Ex-man betaalde niks. Mijn kinderen gingen in Leuven naar school en ik woonde in Hulshout. Mijn nieuwe partner is landbouwer en zijn woning en werk zijn in Leuven. Vandaar dat ik in juli 2012 naar Herent ging wonen. Als ik via tax-on-web mijn belastingen invulde zei de belastingsambtenaar dat ik mijn lening mocht inbrengen als enige eigen woning omwille van sociale redenen omdat ik zelf niet meer woonde op het adres van mijn eigen woning. Mijn kinderen gingen in Leuven naar school en mijn nieuwe partner werkt in Leuven. Ik kon de lening niet meer alleen blijven afleggen en hoopte de woning te verhuren om met huurgelden lening af te betalen. Doch, woning mocht niet verhuurd worden van de notaris belast met vereffening-verdeling en heeft anderhalf jaar leeggestaan. Dan mocht de woning verhuurd worden, maar de huurgelden moesten op geblokkeerde rekening komen. Tot en met inkomsten 2015 aanvaarden ze om sociale redenen dat ik mijn lening van mijn huis mocht inbrengen omwille van sociale redenen. Nu kreeg ik plots van de belastingen een brief omdat mijn vader 1/5/2017 overleden is dat ik vanaf inkomsten 2016 mijn woning niet meer mag inbrengen als enige eigen woning omwille van sociale redenen. Waarom hebben ze dit dan jaren wel aanvaard.
Als ik bewijs dat de woning nr 1 moest afgebroken worden, woning nr. 2 een deurwaarder inventaris diende te komen maken en dit risicogrond is dien ik dan belastingen te betalen op woning nr1 en woning nr2 en kan ik mijn woning die ik verhuur dan wel ingeven als enige eigen woning omwille van sociale redenen?
hopelijk kunnen jullie aan mijn vraag een beetje aanuit!!!! Anders geef ik graag bijkomende informatie
dank u bij voorbaat!!!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5395

#2 , 30 sep 2019 17:23

Uit wat ik begrijp zijn er twee feiten:

Uw gezinswoning mocht verhuurd worden vanaf 2016 zodat de fiscus vanaf dat jaar de sociale reden niet meer aanvaart. Vanaf dan inkomstenbelasting te betalen op uw gedeelte van het KI

Uw vader stierf midden 2017. Als je erfde in volle eigendom moest je vanaf aanslagjaar 2018 ook uw deel van het KI van die huizen aangeven. (Voor 2017 poportioneel). In t jaar van verkoop ook proportioneel tot de aktedatum.

Je kan altijd nog een bezwaarschrift indienen met het argument dat de huurgelden geblokkeerd zijn (dat weten ze niet). Hou het bezwaarschrift wel kort en zakelijk.

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”