Begunstigde van een polis en erfenis verwerpen

Justchill
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Begunstigde van een polis en erfenis verwerpen

#1 , 11 jul 2019 01:02

Hoi,

vraagje:
Indien men als begunstigde staat van een levensverzekering in de nalatenschap van de overledene; en men verwerpt die nalatenschap:
krijg je dan nog steeds die polis uitbetaald?
En moet je er dan nog successierechten op betalen?
Wat met begunstigde van een groepsverzekering?

bedankt voor de respons!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 11 jul 2019 11:04

Het opgebouwde kapitaal van een levensverzekering valt buiten de nalatenschap, aangezien je niet als erfgenaam, maar via een contractuele clausule ('beding ten behoeve van een derde') een som in handen krijgt. Als je de erfenis verwerpt blijft de contractuele clausule nog steeds gelden, want men verwerpt enkel de erfenis waar de levensverzekering geen deel van uitmaakt.

En ja de tollenaars zullen niet nalaten de begunstigde op het uitbetaalde kapitaal te belasten.

Dit antwoord geldt niet voor "beleggingsverzekeringen" (TAK...).
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Mathieu Rutten

#3 , 11 jul 2019 11:18

Het is belangrijk om na te gaan of er in de polis van de levensverzekering al dan niet een begunstigde werd aangeduid. Werd er geen begunstigde aangeduid dan valt het kapitaal uit de levensverzekering in de nalatenschap met alle rechtsgevolgen van dien.

Zie ook: https://www.nn.be/nl/kapitalevragen/wat ... erzekering

TM

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 11 jul 2019 11:30

Uiteraard vermeldt een polis altijd een begunstigde.
Het belangrijke verschil is of de begunstigde al dan niet met zijn naam wordt aangeduid (nominatief).
Indien nominatief valt het buiten de erfenis.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 11 jul 2019 12:03

Toch opletten tegenwoordig met verzekeringen, vooral Tak 21 of 23.
Indien zo'n verzekering het grootste of soms het enige positieve deel is in de nalatenschap, en er zijn andere, wettelijke erfgenamen, wordt die som mee in de pot genomen. Er wordt dan nagezien of de reservataire delen niet zijn aangetast.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 11 jul 2019 12:09

Daarom heb ik dat ook reeds eerder vermeld!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Justchill
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#7 , 11 jul 2019 13:30

Hallo, bedankt voor het bericht.

Ja de naam staat als begunstige in de levensverzekering.
De levensverzekering zit volgens de notaris ook in de aangifte van nalatenschap, ttz zo is het nu opgemaakt. Maar ik ben niet tevreden van die notaris en daarom dat ik dus meer info vraag.
Dus als er staat 50.000 op die naam, en die persoon verwerpt de nalatenschap, dan krijgt die persoon de volledige som, - de gerekende belastingen dan? Correct?

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#8 , 11 jul 2019 19:09

Wat is uw relatie met de overledene?
Als u geen reservataire erfgenaam bent, di. rechtstreekse afstammeling, heeft u niks in te brengen tegen een testament en/of andere beschikking van de overledene.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Justchill
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#9 , 12 jul 2019 11:39

Overledene is mijn tante en ik sta wel in het testament.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#10 , 12 jul 2019 11:56

Tante had dus geen reservataire erfgenamen. Zij verdeelt haar nalatenschap dan zo als zij wil.
Ieder die, naar aanleiding van haar overlijden, rechtstreeks of onrechtstreeks daardoor iets verkrijgt, betaalt daar erfbelasting op.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”