huis verhuren

jjj
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

huis verhuren

#1 , 10 jul 2019 17:15

Beste juristen,

Ik heb met mijn vriend samen een huis gekocht. Het huidige huis waar we in wonen is van mij alleen. Nu ga ik volgende week verhuizen en het eerste huis verhuren. Ik heb al huurders en het contract is opgesteld. Nu is het enige probleem dat ik mijn domiciel nog tot november van dit jaar moet laten staan omdat ik dan pas 3 jaar daar woon. Omdat ik van klein beschrijf heb genoten zal ik een boete moeten betalen als ik mijn adres zou wijzigen naar het huis dat ik met men vriend heb gekocht. Kan ik hiermee in de problemen komen als ik gewoon wacht met van adres te veranderen tot de termijn van 3 jaar verlopen is? Mijn vriend kan dan eventueel zijn adres al wijzigen?
En wat met de energiecontracten?

Kan iemand mij helpen met deze situatie? Ik zou niet graag een boete betalen omdat ik te vlug begin te verhuren...

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6854

#2 , 10 jul 2019 17:35

Wanneer zou dat contract ingaan? Is het al getekend?

Als u daar woont tot 1 november, blijft uw domicilie daar sowieso staan, en bent u mijns inziens in orde ....

Zouden uw huurders vroeger in het huis willen?

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 10 jul 2019 17:37

Je pleegt gewoon domiciliefraude, en daar kunnen zware boetes op staan. Je geniet immers van een korting op de registratierechten waar je geen recht op hebt.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6854

#4 , 10 jul 2019 17:43

Geen domiciliefraude als ze daar nog effectief woont hé.

Nu nog van de huurders bekomen dat TS nog een tijdje "logeert" :roll: , evt tegen vergoeding ?

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 10 jul 2019 19:42

Geen domiciliefraude als ze daar nog effectief woont hé.
Nergens in het bericht was er sprake dat ze er nog tot november zou blijven wonen.

bosprocureur
Berichten: 6854

#6 , 10 jul 2019 19:45

Zijdelings wel :
"Nu is het enige probleem dat ik mijn domiciel nog tot november van dit jaar moet laten staan omdat ik dan pas 3 jaar daar woon"
TS moet dus een middel vinden om daar haar domicilie (wettelijk) te houden, en dat kan dan enkel als ze daar effectief haar hoofverblijfplaats houdt. Hoe? , dat is dan maar de vraag waarvoor zij een oplossing moet zien te vinden.

Mathieu Rutten

#7 , 10 jul 2019 19:49

Onder domiciliefraude begrijpen wij alle gevallen waarin de burger niet correct ingeschreven staat in de bevolkingsregisters op de plaats waar hij effectief zijn hoofdverblijfplaats heeft
bron: domiciliefraude Tom Vandromme, tweede editie, blz. 11

schrijft zich in, in het bevolkingsregister binnen de 3 jaar (te rekenen vanaf datum van de aankoopakte)
behoudt er zijn domicilie onafgebroken gedurende 3 jaar

De Vlaamse Belastingdienst controleert drie maanden voor het verstrijken van de deadline of de koper effectief op het nieuwe adres is ingeschreven. Als dat niet het geval is, dan verstuurt de Vlaamse Belastingdienst een herinneringsbrief om de koper te waarschuwen dat de deadline bijna verstrijkt.

jjj
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#8 , 10 jul 2019 20:12

Het is de bedoeling dat ik mijn adres laat staan maar dat ik niet meer daar woon. De huurders (mijn broer en zijn vriendin) komen er in vanaf dat ik en mijn vriend verhuist zijn...

Franciscus
Berichten: 38596

#9 , 10 jul 2019 20:21

vergelijk eens uw woorden 'er niet meer woon' met de verplichting uw domicilie te hebben??

jjj
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#10 , 10 jul 2019 20:23

enige idee welke boete ik hier riskeer?

bosprocureur
Berichten: 6854

#11 , 10 jul 2019 21:06

5 % registratierechten van bij de aankoop, + bijhorende boete...… , en dat alleen al omdat u er niet meer woont. Een extraatje (niet zooooo erg klein! ) kan nog voor de domiciliefraude.

Wacht toch gewoon die paar maanden af om te verhuizen naar uw nieuw huis; compenseer het minder genot aan de huurders, het zal u veel goedkoper uitkomen.

jjj
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#12 , 10 jul 2019 22:13

Ok bedankt voor de info!

Meeboo
Berichten: 1488

#13 , 12 jul 2019 10:49

bedenk ook dat de nieuwe huurders hun domicilie ook in uw woning moeten zetten en dat dat steeds gecontroleerd wordt door de wijkagent. Deze kan zelfs tot in de slaapkamers gaan om te zien of er niet minder bedden staan dan gedomicilieerden

Terug naar “Successie- & Registratierechten”