Indexeren schenking

bagatti
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Indexeren schenking

#1 , 07 jul 2019 16:47

Beste,
In het kader van het vernieuwde erfrecht heb ik gelezen dat oude schenkingen geïndexeerd ingebracht moeten worden in de nalatenschap.
Nu is mijn vraag of iemand mij kan uitleggen hoe die indexering gebeurt en vooral waar ik de juiste cijfers kan vinden om het zelf eens te berekenen.
Onze situatie is als volgt : ikzelf heb een schenking van €350.000 gekregen in september 2005 en mijn broer een schenking van €125.000 in mei 1995. Moeder leeft nog, vader overleden in maart 2016.
Dank bij voorbaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5395

#2 , 07 jul 2019 20:50

Je moet schenkingen waarop geen schenkingsrechten betaald werden van meer dan 3 jaar oud NIET aangeven voor successie.

De broer die t minst gekregen heeft verwacht evenwel dat de broer die t meest gekregen heeft compenseert. Hiertoe indexeer je beide schenkingen naar vandaag en elk heeft recht op de helft. Ene broer zal dus aan andere broer moeten betalen.

Tenzij er van de schenkingen aktes gemaakt werden waarbij “buiten erfdeel” geschonken werd. Dan wordt enkel nagekeken of t voorbehouden deel,gerespecteerd werd.

bagatti
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 jul 2019 21:32

Ok bedankt, tot zover alles duidelijk. Alleen blijf ik met de vraag zitten hoe een schenking geïndexeerd wordt. Het moet gebeuren via de index van de consumptieprijzen. In de voorbeelden die ik terugvind staan altijd én de nominale waarde van de "oude" schenking én de geïndexeerde huidige waarde, maar nooit hoe het concreet berekend wordt.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 07 jul 2019 21:37

Jaar na jaar bedrag schenking vermeerderen met stijging van de index.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 08 jul 2019 17:18

Beste,

u vindt de indexen van de laatste 100 jaar hier


Daar kan u vinden :
De huidige, laatst gekende index is : 108.87
op basis van de huidige schaal, was de index in mei 1995 : 69.45. 125.000 wordt dan nu = 195.950 €

zo ook : september 2005 : 84.72. 350.000 wordt dan nu = 449.770 €.


Op basis van deze bedragen dient compensatie te worden toegepast. Men moet bij de aangifte geen melding maken van deze bedragen. Maar bij de verdeling dient A eerst het verschil te ontvangen, vooraleer een fifty-fifty verdeling gebeurt. Voor zover de nalatenschap van moeder dat toelaat. Anders KAN A een som van B opeisen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

bagatti
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 08 jul 2019 19:16

Perfect, nu ben ik helemaal mee. Bedankt voor al jullie antwoorden!

Terug naar “Successie- & Registratierechten”