Begrafeniskosten en successierechten

Zonnebloempje
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

Begrafeniskosten en successierechten

#1 , 23 mei 2019 12:58

Kan via de successierechten automatisch het forfaitaire bedrag van 6000 € gerecupereerd worden voor begrafeniskosten .. ook al bezitten de erfgenamen niet de begrafenisfactuur die in mijn bezit is als niet-erfgename en die ik als niet-erfgename betaald heb?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5395

#2 , 23 mei 2019 13:05

Voor de forfaitaire aftrek heb je geen bewijsstukken nodig.

Normaal wordt de begrafenis betaald uit het bezit van de overledene maar t staat je natuurlijk vrij om dat cadeau te doen (bv omdatje feitelijk samenwoonde en zelf de regie van de begrafenis wou doen)

Zonnebloempje
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 mei 2019 15:26

Probleem is dat erfgenamen mij onder lichte dwang hebben laten tekenen... en mits begrafenisfactuur op mijn naam stond heb ik die ook betaald...nu willen zij de factuur omdat ze die via de successierechten willen recuperen. Nu heb ik inderdaad gehoord dat ze sowieso dat forfaitaire bedrag krijgen.. wat ik niet eerlijk vind... ik heb niks geërfd maar wel begrafeniskosten moeten betalen die zij ook nog eens kunnen recupereren via successierechten ... dat is niet eerlijk... kan ik op 1 of andere manier.. toch kenbaar geven dat ik de factuur betaald hebben zij niet?

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 23 mei 2019 15:35

"dat ze sowieso dat forfaitaire bedrag krijgen"

Waar haal je het vandaan dat zij een forfaitaire vergoeding gaan krijgen?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 23 mei 2019 16:07

Probleem is dat erfgenamen mij onder lichte dwang hebben laten tekenen... en mits begrafenisfactuur op mijn naam stond heb ik die ook betaald...nu willen zij de factuur omdat ze die via de successierechten willen recuperen. Nu heb ik inderdaad gehoord dat ze sowieso dat forfaitaire bedrag krijgen.. wat ik niet eerlijk vind... ik heb niks geërfd maar wel begrafeniskosten moeten betalen die zij ook nog eens kunnen recupereren via successierechten ... dat is niet eerlijk... kan ik op 1 of andere manier.. toch kenbaar geven dat ik de factuur betaald hebben zij niet?
Ik denk dat je via de rechtbank zal moeten om uw centjes terug te zien

Mathieu Rutten

#6 , 23 mei 2019 16:55

Het gaat om een forfaitaire aftrek en niet om een forfaitaire vergoeding. U kan deze factuur afgeven indien de factuur aan u wordt terugbetaald.

Het bedrag van de begrafeniskosten wordt forfaitair bepaald op 6000 euro. Deze bepaling geldt
niet als de erflater een uitvaartverzekering heeft afgesloten.

Zonnebloempje
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#7 , 23 mei 2019 17:50

Het is door een bevriende advocaat die mij wist te vertellen dat er een forfaitair bedrag van 6000€ was. Ik ben in de veronderstelling dat zij zowiezo 6000€ van de successierechten kunnen aftrekken of ze nu wel of niet een factuur hebben..

Sirkii
Berichten: 5395

#8 , 23 mei 2019 18:37

Er gaat geen 6000€ af van de successierechten maar 6000€ van het bedrag waarop successierechten geheven worden. Als er weinig te erven valt en t is rechte lijn (kinderen, kleinkinderen) dan is dit 3% van die 6000€. Als er veel te erven is in zijlijn (broers/zussen of vreemden) dan is dit 65% (als ik de nieuwe tabellen voor Vlaanderen juist lees)

Je hoeft niet te antwoorden als je dat niet wil maar waarom heb jij de begrafenis geregeld en betaald? Feitelijk samenwonend?

Zonnebloempje
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#9 , 24 mei 2019 11:25

Ik heb de begrafenis niet geregeld dat hebben zij gedaan (ik was daar wel aanwezig en in shock). Zij hebben mij heel bewust naar daar laten komen gewoon om mijn handtekening te pakken te krijgen, zij wisten goed waar ze mee bezig waren.. ik niet. Achteraf kon ik mij niet eens meer herinneren dat ik iets getekend had.. maar het was wel zo... daardoor werd alles op mijn naam gefactureerd en was ik verplicht om de factuur te betalen..

Terug naar “Successie- & Registratierechten”