Ki plots veranderd na 3 jaar

Elektricien
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Ki plots veranderd na 3 jaar

#1 , 11 mei 2019 15:56

In 2015 kocht ik een woning aan met een Ki dat pal op 745 stond, omdat ik toen een oude legger te zien kreeg (waarop het ki als voorlopig stond) van de verkoper heb ik als opschortende voorwaarden in de compromis laten zetten dat het ki zeker 745 moest zijn en dat ik ik als koper die voorwaarden kon inroepen. Nadien bij de notaris die zijn werk goed gedaan heeft bleek het Ki inderdaad op 745 vast te staan. De verkoop is door gegaan en ik woon nu ruim 3 jaar in de woning.

In de herfst van 2018 kreeg ik plots een brief van het kadaster waarop stond dat de woning nog niet als afgewerkt stond, ik gebeld en uitgelegd aan die vent beetje op woordgebruik letten JurecaBE moderator hoe de situatie zat, hij zei dat dat ergens in hun systeem is blijven open staan. Ik heb dus zoals hij zei gewoon als datum 2018 ingevuld en dat terug gestuurd, nu blijkt na x aantal maanden mijn Ki aangepast te zijn naar 900.

Ik heb zelf de woning opgefrist na aankoop, maar niks structureel veranderd. De woning dateert volgens de papieren van 2004,hoewel ze er al langer staat, ik gok 2001, gezien er nog vloeren gelegd zijn in bef, alsook elektriciteit en sanitair nog in bef aangerekend is.

Ik ben nu serieus aan het stressen dat ik plots mijn klein beschrijf kwijt ga zijn en een serieuze som ga mogen achterdragen, dat gaat rap over 20000 euro waarschijnlijk. Ik heb nu al onmiddellijk een mail gezonden naar het kadaster om uitleg te vragen. Ik vraag mij ook af wat ik nu best verder doe, gewoon afwachten of er iets van komt of al een schadevergoeding eisen van de verkopers? Of van de notaris die in fout is gegaan? Wie is er eigenlijk in fout gegaan? Als er in de akte staat 745 en ik betaal 5%, dan kan men toch niet zomaar iets veranderen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 11 mei 2019 16:23

Vonnis van de rechtbank van eerste aanleg te Gent dd. 20.09.2010
Bescheiden woning- Herziening kadastraal inkomen - art. 53,2° en 55 W.Reg.

U kan dit vonnis terug vinden op fisconetplus.

Kijk dit eens rustig na en neem desgevallend contact op met een raadsman.

Het zal zeker niet helpen als u over een "vent" spreekt als u het over een ambtenaar bij het kadaster heeft. Ook deze mensen doen hun werk en mogen van u verwachten dat u hun met het nodige respect behandelt.

Ik begrijp uw frustratie wel.

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 11 mei 2019 16:58

Je wist dat het KI voorlopig was en dus ging verhogen. Het “klein beschrijf” is normaliter verworven bij t tekenen van de akte. Je zal dus geen 5% extra moeten betalen. Je onroerende voorheffing zal wel wat stijgen.

Reclame

Elektricien
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 mei 2019 17:38

Ik heb de woning uit de hand gekocht en de vrouw liet mij toen een document zien met een voorlopig Ki op, maar zei dat dit al een oude document was, was ook van 2004 geloof ik, dus daarom heb ik dat als opschortende voorwaarde laten zetten. De notaris deed ondertussen opzoekingswerk voor akte en sprak van definitief ki, wat ook beschreven is in akte.

Mathieu Rutten

#5 , 11 mei 2019 18:06

Ik volg Sirki in haar betoog. Mijn inzien is het klein beschrijf verworven ingevolge de akte van aankoop verleden door de notaris. De definitieve vaststelling van het KI heeft volgens mij ook enkel betrekking op de bepaling van de onroerende voorheffing. Mocht de registratie er van uit gaan dat er sprake is van prijsbewimpeling, kan er mijn inzien althans enkel een boete opgelegd worden die los staat van het klein beschrijf. De enige die u hierover zekerheid kan verstrekken is mijn inzien uw notaris. Ik denk dan ook dat er niets aan de hand is.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Elektricien
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 mei 2019 12:55

Dus als ik het goed begrijp maak ik mij misschien zorgen om niks, op de brief staat nieuw KI geldig vanaf 11/2018, akte woning was 12/2015. Ik heb zelf wel wat zaken verbeterd aan de woning, dus op zich maken hogere grondlasten mij niet zoveel uit, hoeveel dat hoger gaat zijn, I don't know, ik heb nu net grondlasten betaald op basis van het oud KI...

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#7 , 14 mei 2019 09:52

Dat er als officieel bouwjaar 2004 staat terwijl er al in 2001 werd aan gebouwd kan trouwens perfect. Meestal wordt de datum van eerste ingebruikname of de datum van melding van einde der werken gebruikt als bouwjaar in het kadaster. In uw geval zal het dus van eerste ingebruikname zijn, dus het moment dat er een eerste keer een domicilie werd gezet.

Ik volg overigens de voorgangers, ik vermoed niet dat er nog iets kan gewijzigd worden aan het feit dat u klein beschrijf heeft genoten in het verleden.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”