Vrijstelling van Vlaamse erfbelasting op gezinswoning. Voorafgaandelijke waardeschatting nodig ?

De bezige bij
Topic Starter
Berichten: 135
Juridisch actief: Nee

Vrijstelling van Vlaamse erfbelasting op gezinswoning. Voorafgaandelijke waardeschatting nodig ?

#1 , 18 apr 2019 20:00

Mijn vader is begin april (2019) overleden en er zal binnen de vier maanden een aangifte van nalatenschap moeten worden ingediend.

Mijn moeder, langstlevende echtgenote zal in de gezinswoning, die gezamenlijke eigendom van mijn vader en moeder is/was, blijven wonen.

Die gezinswoning zou blijkbaar wel volledig van Vlaamse erfbelasting vrijgesteld zijn.

Vragen.

1. Moet er in de aangifte van nalatenschap effectief een “waarde” worden aangegeven, ook al is de waarde van de gezinswoning (op datum van overlijden), belastingvrij ?

2. Mogen de wettige erfgenamen (kinderen), met inbegrip van de langstlevende echtgenote (moeder), VOORAF een waardeschatting van de GEZINSWONING aanvragen ?

In de krant las ik dat bij overlijdens vanaf 1 april 2019 de mogelijkheid van een "voorafgaande schatting" van een vastgoed voortaan zou bestaan.

Maar, is dit, gezien de integrale “belastingvrijstelling” wel noodzakelijk of m.a.w. is zo’n aanvraag tot voorafgaandelijke schatting wel fiscaal zinvol ?

3. Heeft iemand een idee van het kostenplaatje van zo'n voorafgaande schatting ?

Bedankt voor alle praktische info !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 18 apr 2019 20:46

Waarom bent u van mening dat die woning volledig is vrijgesteld?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

De bezige bij
Topic Starter
Berichten: 135
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 apr 2019 22:36

Zeker ben ik daar absoluut niet van. Dit wordt in vriendenkring rondverteld..... Vandaar in de voorwaardelijke zin.. "ZOU blijkbaar vrijgesteld zijn..." en vraag via dit forum.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 19 apr 2019 00:17

Zeker ben ik daar absoluut niet van. Dit wordt in vriendenkring rondverteld..... Vandaar in de voorwaardelijke zin.. "ZOU blijkbaar vrijgesteld zijn..." en vraag via dit forum.
Enkel de waarde van het vruchtgebruik (dat is wat uw moeder krijgt) is vrijgesteld.
De waarde van de blote eigendom, de kinderen erven die, is belastbaar.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Mathieu Rutten

#5 , 19 apr 2019 09:29

Enkel de waarde van het vruchtgebruik (dat is wat uw moeder krijgt)

Asperger, ben je zeker dat je antwoord correct is?

In het topic van de topicsteller lezen wij immers:

de gezinswoning, die gezamenlijke eigendom van mijn vader en moeder is/was,

Groetjes,

Thieu Rutten

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 19 apr 2019 10:40

Er is blijkbaar geen huwelijkscontract of testament. Het huis is gezamenlijke eigendom. Dan volgt de wettelijke devolutie : kinderen verdelen de blote eigendom (BE), langstlevende (LLE) krijgt het vruchtgebruik (VG), telkens van de nalatenschap, in casu de helft van de woning. De ander helft blijft volle eigendom van LLE.
Wat is vrijgesteld : hetgeen de LLE erft van de gezinswoning. De kinderen betalen dus wel erfbelasting op die BE. VG wordt bepaald door de leeftijd van de vruchtgebruiker.

Er dient dus een waarde voor 100 % vermeld te worden van de gezinswoning bij gezamenlijke eigendom/ onroerende goederen.

Men mag die waarde zelf bepalen. Ik kijk op sites als Immoweb naar vergelijkbare woningen in de buurt en rond af naar beneden, om tot een aanvaardbaar bedrag te komen. Te veel aangeven is uit den boze.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 19 apr 2019 12:08

Enkel de waarde van het vruchtgebruik (dat is wat uw moeder krijgt)

Asperger, ben je zeker dat je antwoord correct is?

In het topic van de topicsteller lezen wij immers:

de gezinswoning, die gezamenlijke eigendom van mijn vader en moeder is/was,

Groetjes,

Thieu Rutten
Jaja. Zie detail uitleg Wanton.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Mathieu Rutten

#8 , 19 apr 2019 13:46

Inderdaad de uitleg van Wanton is duidelijk. .

koffiepot
Berichten: 67
Juridisch actief: Nee

#9 , 20 apr 2019 12:00

Als u de aangifte van nalatenschap laat invullen door een notaris, zal deze de waarde van de woning bepalen

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#10 , 20 apr 2019 17:45

Kan allemaal eenvoudig zonder notaris.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”