Bank geeft te hoog bedrag door aan de FOD

hobo
Topic Starter
Berichten: 40

Bank geeft te hoog bedrag door aan de FOD

#1 , 08 apr 2019 11:45

Hier is een netelig probleem en ik weet niet hoe dit te regelen :

- Echtgenoot overlijdt in april 2018
- De lijsten met tegoeden bij verschillende bank worden overgemaakt door notaris in de aangifte bij de FOD
- Successierechten worden binnen de termijn betaald.
- Bij één bank ervaar ik sinds begin van dit jaar dat de effectenportefeuille op naam van mijn overleden echtgenoot precies nog activiteit vertoont.
- Ik begin hun lijsten met tegoeden te controleren en kom tot de constatie dat er een verschil is van een vrij groot bedrag tussen hetgeen werd aangegeven en hetgeen er effectief was. De bank heeft een effectentransactie tweemaal opgenomen in de fiscale aangifte.
- Een paar weken geleden contacteer ik de account manager, verantwoordelijke voor de effectenportefeuille in kwestie.
- Ik ontvang nu verontschuldigingen van de bank voor hun administratieve fout en meteen sturen zij een brief naar de FOD met de gecorrigeerde bedragen. Zij vragen aan de FOD dat ik de mogelijkheid zou krijgen een bezwaarschrift in te dienen.

Eerst en vooral weet ik niet of ik via de notaris moet passeren, of kan ik zelf het bezwaarschrift indienen ? In principe is dit een laattijdige wijziging aan de aangifte waar ik benadeligd ben. Het is geen fout van de Administratie van de Erfbelasting, maar van de mijn bank. De rekeningen zijn heel lang geblokkeerd geweest en ik had geen mogelijkheid tot controle.

Indien de Administratie dit niet meer wil aanvaarden gezien er meer dan een jaar verstreken is, kan ik mij verhalen op de bank ?

Hopelijk kan iemand mij raad geven, waarvoor mijn welgemeende dank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 08 apr 2019 11:53

Beste,

zolang de erfbelasting niet "gevestigd" is, is het dossier nog open en kunnen in de lopende aangifte nog verbeteringen/aanvullingen aangebracht worden. Is de aanslag reeds gevestigd, dan moet u inderdaad een bezwaar inleiden. Dit bezwaar kan u zelf inleiden waarbij u vraag om de successierechten te herberekenen op basis van het bijgebracht document waaruit blijk dat er een te hoge aangifte is gebeurd.

In welke gevallen kan een teruggave worden aangevraagd?
In sommige gevallen kan (een deel van) de betaalde erfbelasting worden ontheven, en worden terugbetaald.

De erfbelasting, de intresten en de boeten kunnen worden teruggevorderd als:

de geldende regelgeving niet correct werd toegepast;
de erfgenamen na het indienen van de aangifte bijkomende bewijsstukken indienen of nieuwe feiten aantonen, waardoor de belastingaanslag minder wordt dan oorspronkelijk berekend.
Dit kan enkel indien er gegronde redenen zijn voor het laattijdig overmaken van deze stukken aan de Vlaamse Belastingdienst. Het kan hier gaan over bijvoorbeeld ziekenhuisfacturen of over een aanslagbiljet in de personenbelasting dat pas werd ontvangen na het verstrijken van de aangiftetermijn.

Het is echter niet toegelaten om, na het verstrijken van de aangiftetermijn, nog te opteren voor de aftrek van de werkelijke schulden van de erflater, indien men in de aangifte heeft geopteerd voor het forfait.

Hoe?
De indiening van een verzoekschrift tot teruggave kan gedaan worden via post op het volgende adres:

Vlaamse Belastingdienst
Vaartstraat 16
9300 Aalst

Termijn
De aanvraag tot teruggave moet gedaan worden binnen de periode van 5 jaar te rekenen vanaf 1 januari van het jaar waarin het recht op teruggave is ontstaan.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 08 apr 2019 12:43

- De lijsten met tegoeden bij verschillende bank worden overgemaakt door notaris in de aangifte bij de FOD
U verwijst naar een FOD - Federale Overheids Dienst
De erfbelasting is sinds 2015 geregionaliseerd
https://belastingen.vlaanderen.be/bevoe ... 5_%28EB%29
- Bij één bank ervaar ik sinds begin van dit jaar dat de effectenportefeuille op naam van mijn overleden echtgenoot precies nog activiteit vertoont.
Beleggingen eindigen niet noodzakelijk bij overlijden, ze worden dan overgedragen aan de erfgenamen.
Als u dergelijke beleggingen niet stopt, lopen die gewoon verder nadat u ze erfde.
U moet de bank opdracht geven ze te stoppen, als u dat wenst.
(Of en wanneer u dat best doet, hangt af van koersen en voorwaarden om uit te stappen - info bij bank)

Als uw echtgenoot bij meerdere banken beleggingen had, moet u dat bij elke bank nakijken.

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”