Registratierechten van 10% vermijden door schenking 1% van eigendom 2e woning?

TMA
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Registratierechten van 10% vermijden door schenking 1% van eigendom 2e woning?

#1 , 07 apr 2019 11:10

Hallo,

Ik heb een woning voor 100% in mijn bezit, waar ik op dit moment ook zelf woon. Ik plan te gaan samenwonen met mijn partner, waarvoor we tezamen een nieuwe woning zullen kopen (50/50). De nieuwe woning wordt dus ook mijn nieuwe gezinswoning. Ik plan mijn eerste woning te behouden en te verhuren. Dit houdt in dat ik niet in aanmerking kom voor de verlaagde registratiekosten van 7% voor de aankoop van de nieuwe gezinswoning. Mijn partner echter wel. Wil dit zeggen dat we dan op het volledige bedrag van de nieuwe woning 10% registratierechten moeten betalen? Of wordt dit opgesplitst (50% aan 7% en 50% aan 10%)?

De voorwaarde die ervoor zorgt dat de 7% niet geldt voor mij, is omdat ik 100% eigenaar ben van een andere woning. Wat als ik nu bijvoorbeeld 5% (of zelfs 1%) van de eigendom van mijn huidige woning schenk aan een erfgenaam (bv één van mijn ouders). Dan ben ik geen 100% eigenaar meer van mijn eerste woning, dus dan zou ik wel de gezamenlijke woning met mijn partner aan 7% registratierechten kunnen kopen. Ik ga er dan van uit dat de kosten voor die schenking en alles dat daarmee gepaard gaat, veel lager gaan liggen dan de 3% extra registratierechten. En eenmaal de nieuwe aankoop rond is, kan één van mijn ouders dan een wederschenking doen van die 5% (of 1%), zodat dat weer in mijn volle bezit komt? Hoeveel tijd moet hier dan tussen zitten? Is dit een manier om de extra registratierechten te vermijden? Of zit er een fout in mijn redenering? De overdracht van mijn reeds betaalde registratierechten van de eerste woning zal ik sowieso niet kunnen recupereren, daar ben ik mij van bewust. Er kan dan best ook een testament worden opgemaakt door mijn vader/moeder, zodat bij plots overlijden die 5% (of 1%) steeds weer aan mij toekomt, en niet naar zussen of broers zal gaan.

Kan iemand advies geven of dit juridisch correct is en haalbaar is?
Alvast vriendelijk bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 07 apr 2019 12:17

Zal wel nite lukken . Fiscus zal die omweg snel doorhebben en u kunnen vervolgen voor belastingontduiking.
En als bij toeval één van uw ouders ondertussen komt te overlijden, betaal je de volle pot erfenisrechten op dat deel dat je juist geschonken hebt. Zou wel eens veel duurder kunnen komen
Laatst gewijzigd door mava105 op 07 apr 2019 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”