aangifte nalatenschap

PearlJam
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

aangifte nalatenschap

#1 , 28 mar 2019 09:47

Hallo,

Mijn vader is onlangs overleden en ik vul zelf de aangifte in.

Situatie: moeder leeft nog, waren getrouwd (wettelijk stelsel), geen contracten, geen testament
Hebben enkel woonhuis en gelden op bankrekening en auto.

Vraag 1) Vul ik alles in onder gemeenschappelijk vermogen? Dus bij actief al de gelden op de bankrekeningen (voor volledige bedrag)?
Wat met het geld dat mn moeder 2 jaar geleden uit erfenis gekregen heeft (staat op aparte bankrekening op haar eigen naam)? Moet ik dat ook invullen?
Wat met pensioenspaarfonds bij argenta? Ze hebben elk één op hun eigen naam (jaarlijks pensioensparen). Hoort dit bij het actief? Moet ik ook mn moeders daar noteren?
Inboedel? Is een bedrag van 2000 euro genoeg?

Vraag 2) Waar zet ik de begrafeniskosten? Is dat bij het passief van gemeenschappelijk vermogen? Ik kies ervoor om ze aan te tonen.

Vraag 3) Als ik begrafeniskosten bewijs, kan ik dan nog kiezen voor het forfait van schulden van het gemeenschappelijk vermogen (3000) euro?

Vraag 4) Moet er niets bij Eigen vermogen staan?

Alvast bedankt.

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding