Juiste procedure schenking

nigel
Topic Starter
Berichten: 7

Juiste procedure schenking

#1 , 01 mar 2009 00:06

Mijn moeder wil mijn broer, zus en mijzelf een bepaald bedrag schenken.
Zij wil dit doen via een bankgift (overschrijving). Ik lees op verschillende sites dat er een intentiebrief en bedankingsbrief moet worden opgesteld om later bij een eventueel overlijden van de schenker de juiste schenkingsdatum juist te kunnen bepalen.

Heeft er iemand een voorbeeld van deze intentie- en bedankingsbrief.

Kan mijn moeder zogenaamd dit bedrag gewoon niet onder tafel geven. Zelfs indien ze binnen de drie jaar overlijdt, hoe kan de fiscus dan bewijzen dat wij geld hebben ontvangen.
Mijn moeder kan toch iets anders hebben gedaan met het geld dat werd afgehaald.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2
Berichten: 2071

#2 , 01 mar 2009 13:25

"Zij wil dit doen via een bankgift (overschrijving)."
Op de overschrijving mag geen enkele mededeling staan ! Blanco laten dus.

"de juiste schenkingsdatum juist te kunnen bepalen. "
Mits aangetekende verzending dus.

"Heeft er iemand een voorbeeld van deze intentie- en bedankingsbrief."
Heeft de bank dat niet voor U? Ben het bijna zeker.

"Kan mijn moeder zogenaamd dit bedrag gewoon niet onder tafel geven."
Ja natuurlijk, als alle kinderen evenveel krijgen en hetzelfde zijn er weinig moeilijkheden te verwachten ONDERLING.

Maar FISCAAL kan de fiscus een bankonderzoek instellen: tot 10 jaar terug in de tijd... alle rekeninginformatie. Reden? Een gewezen directeur heeft maar 10.000 eur meer bij zijn overlijden terwijl zijn pensioen ... per maand was (= een voorbeeld).

Als uw moeder in de loop van de laatste 3 jaar voor haar overlijden een bepaalde som ontvangt (verzekering, verkoop onroerend goed, erfenis, ...) kan de fiscus vragen naar de bestemming van dat geld. Dan moet U zelf haar rekeninguittreksels voorleggen om een bewijs te leveren en dan ziet de fiscus ook alles. Stel dat uw moeder 2 jaar voor overlijden 30.000 eur erft, dan moet U als erfgenaam bij haar overlijden aantonen waar die 30.000 eur naar toe is. Dus niet zomaar 30.000 eur, nee, DIE 30.000.


****************************************
"Zelfs indien ze binnen de drie jaar overlijdt, hoe kan de fiscus dan bewijzen dat wij geld hebben ontvangen."
Zoals gezegd, als er niets anders gebeurt in die 3 jaar en de aangifte stemt overeen met wat de ontvanger verwacht... kunt U proberen/riskeren om te zwijgen. Weet wel dat het niet aangeven van bepaalde zaken pas na 10 jaar verjaart.

Doe dus maar die brieven; U kunt ze nog altijd later laten registreren (afhankelijk van moeders gezondheid in die 3 jaar) en dan betaalt U 3%.

Creatief
Berichten: 2513

#3 , 01 mar 2009 16:20

Een voorbeeld van een bankgift zoals wij die hebben opgesteld voor onze kinderen:


AANGETEKEND
Adres begunstigde Plaats, datum

Beste

Wij hebben gisterenavond via netbanking een bankgift ten bedrage van
X euro overgeschreven van onze zichtrekening nr. 123-1234567-12 op jouw rekening nr. 345-1234567-02

Gelieve ons, na ontvangst van het creditbericht, schriftelijk en per aangetekend schrijven te laten weten of je de schenking aanvaard hebt, dan wel, in geval van niet-aanvaarding, opdracht hebt gegeven tot terugboeking van voormelde geldsom.

Indien je deze schenking aanvaardt, gelieve je ouders hiervoor te bedanken.

Deze schenking maakt deel uit van je “Eigen Vermogen”.

Met vriendelijke groeten

Je ouders

Namen ouders en ondertekening

Een kopie van de door ons opgestelde aangetekende brief, moesten de kinderen op hun beurt terugzenden met de handgeschreven woorden "We aanvaarden deze schenking en danken jullie hiervoor..." + ondertekening en datum.
De aangetekende brieven werden steeds zonder omslag verstuurd. Een A4-blad werd gewoon dichtgevouwen en langs de open randen met doorzichtige plakband toegeplakt.

Reclame

nigel
Topic Starter
Berichten: 7

#4 , 01 mar 2009 16:42

Hartelijk bedankt voor de info, kan ik zeker gebruiken.

wullie
Berichten: 74

#5 , 20 aug 2010 12:06


Als uw moeder in de loop van de laatste 3 jaar voor haar overlijden een bepaalde som ontvangt (verzekering, verkoop onroerend goed, erfenis, ...) kan de fiscus vragen naar de bestemming van dat geld. Dan moet U zelf haar rekeninguittreksels voorleggen om een bewijs te leveren en dan ziet de fiscus ook alles. Stel dat uw moeder 2 jaar voor overlijden 30.000 eur erft, dan moet U als erfgenaam bij haar overlijden aantonen waar die 30.000 eur naar toe is. Dus niet zomaar 30.000 eur, nee, DIE 30.000.

-> Indien men 5 jaar voor zijn overlijden een handelszaak verkoopt, zal de fiscus met andere woorden niet naar de bestemming van het geld vragen? Begrijp ik het goed dat men enkel kijkt naar de zaken die 3 jaar voor het
huwelijk plaatsvonden?

-> men zegt toch dikwijls dat men nog drie jaar moet leven na een handgift, zoniet zullen successierechten verschuldigd zijn. Mijn vraag is: hoe weet de fiscus dat er een handgift heeft plaatsgevonden? Wanneer ik van mijn
vader twee jaar geleden kasbons heb ontvangen en vandaag overlijdt hij, dan moet ik toch geen successierechten betalen wanneer ik niets zeg en er geen andere erfgenamen zijn die een bankonderzoek eisen ?

-> Kijkt de fiscus de bankrekeningen na van een overledene?

Creatief
Berichten: 2513

#6 , 20 aug 2010 12:25


Als uw moeder in de loop van de laatste 3 jaar voor haar overlijden een bepaalde som ontvangt (verzekering, verkoop onroerend goed, erfenis, ...) kan de fiscus vragen naar de bestemming van dat geld. Dan moet U zelf haar rekeninguittreksels voorleggen om een bewijs te leveren en dan ziet de fiscus ook alles. Stel dat uw moeder 2 jaar voor overlijden 30.000 eur erft, dan moet U als erfgenaam bij haar overlijden aantonen waar die 30.000 eur naar toe is. Dus niet zomaar 30.000 eur, nee, DIE 30.000.

-> Indien men 5 jaar voor zijn overlijden een handelszaak verkoopt, zal de fiscus met andere woorden niet naar de bestemming van het geld vragen? Begrijp ik het goed dat men enkel kijkt naar de zaken die 3 jaar voor het
huwelijk plaatsvonden?

-> men zegt toch dikwijls dat men nog drie jaar moet leven na een handgift, zoniet zullen successierechten verschuldigd zijn. Mijn vraag is: hoe weet de fiscus dat er een handgift heeft plaatsgevonden? Wanneer ik van mijn
vader twee jaar geleden kasbons heb ontvangen en vandaag overlijdt hij, dan moet ik toch geen successierechten betalen wanneer ik niets zeg en er geen andere erfgenamen zijn die een bankonderzoek eisen ?

-> Kijkt de fiscus de bankrekeningen na van een overledene?
Ja, de kans is zeer groot dat de fiscus de bankrekeningen nakijkt. Wanneer er onvoldoende liquide geld of andere wordt aangegeven gaan ze zelf rondneuzen in de bankrekeningen. Ze hebben daar geen dagafschriften voor nodig. De fiscus krijgt toegang tot de effectendossier, spaar- en zichtrekeningen.

Je zegt dat je kasbons hebt gekregen van je vader. Uit uw schrijven kan ik afleiden dat de andere kinderen deze niet hebben gekregen. Bij het openvallen van de nalatenschap van je vader ben je verplicht alle schenkingen en giften in te brengen zodanig dat de fictieve massa kan bepaald worden.

Ik zou het heel erg laf van je vinden dat je deze schenking zou verzwijgen voor de andere erfgenamen. Het is een kwestie van een geweten te hebben. Dit geweten volgt je ganse leven. De gevolgen zijn voor jezelf.

wullie
Berichten: 74

#7 , 20 aug 2010 18:00

Het betreft hier een hypothese waarbij er geen andere erfgenamen zijn. Een enig kind ontvangt van zijn vader kasbons (2 jaar voor het overlijden van zijn vader) Wanneer dat kind zwijgt, kan de fiscus hier toch op geen enkele manier kennis van krijgen?

Uit uw vorige post, mag ik dus afleiden dat de fiscus de bankrekeningen bij elk overlijden uitpluist? Moet de fiscus hiervoor niet de procedure van een "bankonderzoek" volgen? Wanneer er dus uit de bankrekening zou blijken dat in de afgelopen drie jaar een som van bijvoorbeeld 30.000 euro werd afgehaald door de overledene, dan zal de erfgenaam moeten kunnen aantonen dat dit geld ergens voor werd gebruikt?

Creatief
Berichten: 2513

#8 , 20 aug 2010 18:32

Indien de fiscus achterhaalt dat er 30.000 € van de rekening is afgegaan, dan wordt er verondersteld dat dit in andere goederen is geïnvesteeerd, een auto bijvoorbeeld. Die auto zal dan op de aangifte moeten staan. De fiscus weet precies over welke auto het gaat, merk, PK, ouderdom, misschien zelfs nog de kleur.

Indien 30.000 € van de rekening werd gehaald tijdens de 3 laatste levensjaren, zullen de erfgnamen toch moeten bewijzen waar het geld naar toe is gegaan. Indien er geld geschonken is geweest, dan weten ze precies waar het naar toe is gegaan. Niemand krijgt trouwens 30.000 € van de bank in contantjes mee.

Hoe de fiscus de rekeningen raadpleegt, weet ik niet precies, maar het gaat wel razendsnel. De fiscus is zelfs slim op zijn manier. Hij wacht een herziening af en wacht zelfs nog iets langer, soms zefls 2 jaar met het gevolg BOETE + INTREST! Kan hoog oplopen hoor!

wullie
Berichten: 74

#9 , 21 aug 2010 12:32

Nog eens voor alle duidelijkheid: de hypothese waarbij een onroerend goed werd verkocht vijf jaar voor het overlijden. Zal de fiscus dan vragen waar de opbrengst van de verkoop naartoe is?

Creatief
Berichten: 2513

#10 , 21 aug 2010 13:13

Neen, wanneer het huis 5 jaar voor het overlijden verkocht is geweest, zal de fiscus niet achter dat geld gaan zoeken.
Ze volgen vooral de bankverrichtingen van de laatste 3 jaren.

wanton
Berichten: 9904
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#11 , 21 aug 2010 13:17

Neen , daar trekt hij zich niets van aan. De grens blijft op 3 jaar. En bankonderzoek vanwege de Registratie, op eigen initiatief , is zeer uitzonderlijk. Daar moeten zeer grondige redenen voor zijn.
Indien een verkoop is gebeurd binnen de drie jaar , en het bedrag is niet te vinden op de aangifte nalatenschap , gaan zij niet zoeken : zij tellen het gewoon bij bij de andere activa.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Creatief
Berichten: 2513

#12 , 21 aug 2010 21:38

Indien een verkoop is gebeurd binnen de drie jaar , en het bedrag is niet te vinden op de aangifte nalatenschap , gaan zij niet zoeken : zij tellen het gewoon bij bij de andere activa.
De nabestaanden krijgen dan wel in dit geval een fixe boete en moeten intrest betalen.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”