schenking vanuit euland (frankrijk) > 25000 €

Nex1980
Topic Starter
Berichten: 2

schenking vanuit euland (frankrijk) > 25000 €

#1 , 29 jul 2010 15:58

Hallo,

kan iemand mij antwoorden op de volgende vraag.

Indien een kleinkind bvb. 100000 € euro als schenking ontvangt dient dit dan absoluut geregistreerd te worden bij de notaris? (mag ik met dit geld doen wat ik wil?) Zoals iedereen betaal ik niet graag 3 % notariskosten. Indien mijn grootouders binnen de 3 jaar overlijden wat is de maximumsom dat ik zal moeten betalen aan successierechten?

dank u!

Tom

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 29 jul 2010 19:54

U mag een schenking ontvangen , en neen , u moet die niet laten registreren. Ik raad wel aan onderling een dokument van schenking op te maken.

Indien de schenker in België woont en overlijdt binnen de drie jaar , moet dit bedrag opgenomen worden in de nalatenschap. Eerst wordt gezien of U volgens de wettelijke verdelingsregels recht hebt op dat bedrag. Zo ja , moet U er toch successierechten op betalen. Voor 100.0000 € is dat een som van 6.000 €.

Maar als de schenker in Frankrijk woont en sterft , is die schenking onderworpen aan de Franse wetgeving. Die ken ik onvoldoende. Misschien kan U als belgisch ingezetene ontsnappen aan successierechten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Nex1980
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 29 jul 2010 22:20

bedankt voor de snelle reactie!

Reclame

Creatief
Berichten: 2513

#4 , 29 jul 2010 22:21

Indien Nex1980 een schenking ontving van grootouders, die in België wonen en Nex1980 evenees, heeft hij (zij) dan het recht nog op de dag van het overlijden deze schenking nog te laten registreren tegen 3 % om zo te kunnen ontsnappen aan de 9 % SR? Ik spreek dan van een overlijdenstermijn < dan 3 jaar.

wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 29 jul 2010 22:24

U zegt : de dag van overlijden. Neen , dat dacht ik niet. Voor nalatenschappen wordt de situatie bekeken om 0 u. de dag van overlijden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Creatief
Berichten: 2513

#6 , 29 jul 2010 22:34

Ik stel me de vraag waarom bankiers dan de verkeerde informatie de wereld insturen? Mijn ouders, onze bankier hebben dit zo altijd zo verteld, maar ook mijn kinderen en kennissen brachten deze regeling mee naar huis.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”