tak 23 belegging

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

tak 23 belegging

#1 , 08 jul 2010 19:14

Een kinderloos gehuwd koppel op leeftijd is gehuwd met volledige scheiding van goederen.
Noch de man noch de vrouw hebben nabije familie. Ze wensen dat er zolang één van beiden nog in leven is geen successierechten hoeven te worden betaald. Ze bezitten enkel roerende goederen, waaronder ieder een ongeveer evenwaardig edoch aanzienlijk kapitaal.
Indien ze samen één tak 23 polis afsluiten (dus twee verzekeringnemers) met beiden als verzekerden en de dierenbescherming als begunstigde na overlijden laatste verzekeringnemer en ze betalen de premie ieder voor de helft uit hun respectievelijk eigen financiële middelen, kan de fiscus dan bij het eerste overlijden successierechten heffen?
In mijn visie kunnen er eerst dan successierechten worden geheven wanneer het contract afloopt, m.a.w. bij overlijden van de tweede verzekeringsnemer wanneer de (alsdan nog resterende!) tegenwaarde van de portefeuille waarover de verzekeringsparaplu is opengetrokken naar de dierenbescherming gaat.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9904
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 08 jul 2010 22:28

Misschien bestaan er polissen met meerdere verzekeringsnemers , maar met meerdere verzekerden denk ik niet. Bovendien zitten we met een scheiding van goederen. De onverdeeldheid die er bestaat na het eerste overlijden zal moeten vereffend worden. Indien dierenbescherming begunstigde is , zullen die successierechten betalen.
Er bestaat geen gemeenschap , dus na het eerste overlijden is er hoedanook een vererving. Bij een stelsel van gemeenschap zijn er wel mogelijkheden.
Ik hoop dat ze een testament to.mekaar hebben gemaakt.

Neen , ik geloof niet in deze constructie en zeker niet dat er geen successierechten betaald moeten worden na het eerste overlijden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 09 jul 2010 18:58

1. De persoon die me de vraag gesteld had heeft me nu een modelkontrakt (TAK 23) getoond dat hij van een bankinstelling heeft gekregen en daarin staat samengevat het volgende:

Contract gezamenlijk afgesloten door man en vrouw beide als verzekeringnemers, ieder betaalt met zijn eigen middelen, , beiden vermeld als verzekerden, begunstigde is een derde en betaling aan die derde zal volgens het kontrakt slechts geschieden nadat beide verzekerden zijn overleden.
Bijgevolg zou er niets gebeuren wanneer eerste van de echtgenoten overlijdt want er wordt niets uitgekeerd. Nochtans voorziet het kontrakt dat de verzekeringnemers ten allen tijde een deel van de premie (lees in geval van TAK 23 de belegde kapitalen) kunnen opvragen. Bijv. man overlijdt, tijdens weduwschap vraagt vrouw deel (of alles..) van tegoeden op en geeft die uit. Nochtans zijn er geen erfenisrechten betaald....

Er staat in de brochure wel vermeld dat het enkel kan ingeval van huwelijk met scheiding van goederen of ingeval van wettelijk samenwonen.

Waterdicht?

2. Daarna verder gaan graven en volgende info gekregen van een vermogensbeheerder:

Ja, het is inderdaad mogelijk om via TAK 23 erfenis door te schuiven naar overlevende echtgenoot mits aan een aantal
voorwaarden wordt voldaan:

- gehuwd met scheiding van goederen
- het contract loopt af bij overlijden van de langslevende echtgenoot
- ieder draagt voor de helft bij in de onderliggende aandelen- en obligatieportefeuille (met eigen middelen) indien de twee verzekeringnemers dezelfde levensverwachting hebben; zoniet moet hun inbreng aangepast worden volgens de verschillende levensverwachtingen
- er wordt gestipuleerd dat bij eerste overlijden het contract volledig aan de andere echtgenoot wordt overgedragen

Hierdoor zouden er geen successierechten verschuldigd zijn aangezien geen van beide verzekeringsnemers een kosteloos voordeel toekent aan de andere. Echtgenoot 1 krijgt immers het kapitaal van 2 enkel en alleen als 1 aanvaardt dat 2 zijn kapitaal krijgt wanneer hij eerst zou overlijden. En andersom. Door het feit dat de twee echtgenoten identieke verplichtingen hebben t.o.v. elkaar verliest de transactie haar kosteloos karakter. Hierdoor ontsnapt men aan Art.8 van het Wb van Successierechten hetwelk stipuleert dat " ...als de overledene getrouwd was onder het stelsel van gemeenschap van goederen, ontneemt de omstandigheid dat het wederkerig is daarom niet de aard van de bevoordeling"
Maar aangezien er hier geen gemeenschap is van goederen + beding niet ten kosteloze titel, vindt, volgens mijn informant art. 8 hier geen toepassing meer. Aangezien beide partijen in se dezelfde kansen hebben zou het hier gaan over en neutraal kansbeding vergelijkbaar met de tontine bij gezamenlijke aankoop van een onroerend goed.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

wanton
Berichten: 9904
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 09 jul 2010 19:53

Ik wist dat een tontine ook kan voor roerende goederen. Maar dit is ver gezocht en een ingewikkelde procedure.
Toch vraag ik mij af wat de houding is van de Registratie bij het eerste overlijden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 09 jul 2010 20:17

Ik heb de personen die me de vraag hebben gesteld meegedeeld dat de aanvaardingsmarge vermoedelijk niet groot is en dat wat vandaag nog net kan morgen misschien mits lichte aanpassing en/of interpretatie van de wet niet meer kan...
Er werd me ook meegedeeld dat hierover op dit ogenblik nog geen Rechtspraak bestaat.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton
Berichten: 9904
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 10 jul 2010 14:08

Roharro ,
ik wist dat beding van aanwas kan voor rorende goederen, maar niet wat de uitwrking was. Heb het ook nog niet meegemaakt. Heb mij dus evcen verder geïnformeerd.

Beding van aanwas voor roerende goederen kan in elk stelsel van scheiding van goederen , al dan niet gehuwd. Gelden moeten wel op gemeenschappelijke naam staan , in onverdeeldheid. Is een kanscontract : er moet wederkerigheid van het beding (bezwarende titel)zijn , met een verregaande gelijkheid van kansen.( even oud , beiden gezond, vergelijkbare inbreng). Kan opgemaakt worden in algemene overeenkomst (vb. samenlevingscontract) of akte ad hoc ( voor een bepaald bedrag of belegging)
Roerende goederen zijn niet onderworpen aan registatierechten bij overdracht en het een beding onder bezwarende titel betreft , is er geen betaling van successierechten.
Probleem is de onherroepelijkheid. Op te lossen door beperking in tijd te voorzien , mits stilzwijgende verlenging. Blijkbaar heel wat processen voor ontbinding van beding van aanwas.

Combinatie met testament is mogelijk. Na overlijden van LLE kan wettelijk erfrecht spelen of uitvoering van testament.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”