Handgift/schenking

sylvia52
Topic Starter
Berichten: 179
Locatie: Antwerpen

Handgift/schenking

#1 , 06 jul 2010 15:13

Is de wet in Nederland en België hetzelfde hieromtrent ? Ik kan maar niet begrijpen dat ik mijn geld niet mag geven aan wie ik wil zonder dat die persoon daar op moet betalen. Stel nu even dat ik 25.000€ geef (zo maar) aan iemand die het goed kan gebruiken. Ik hoef daar geen ontvangstbewijs van, ik heb geen kinderen, het is mijn persoonlijk geld. Waarom moet die persoon dat aangeven ? Moet die persoon zich rechtvaardigen hoe hij/zij aan dat geld komt ??? Als die 25.000€ bv onmiddellijk gebruikt worden om renovaties te doen, of om een auto te kopen, of het is al eender wat, waarom moet die persoon een deel afstaan aan de Staat ??? IK heb er toch voor gewerkt en ik heb gans mijn leven belastingen betaald, dus dat geld is zuiver van mij. Onlangs las ik in een NL tijdschrift dat het "toegestaan" is om zonder verder formaliteiten elk jaar 5.000€ te schenken aan zijn kind. Al geef je elke maand 5.000€ aan je (enigste) kind, waar zit het probleem ??? :shock:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 06 jul 2010 16:22

Beste ,

u mag gerust iemand 25.000 € geven. Niemand zal U dat beletten. Degene die dat geld ontvangt moet daar geen belastingen of zo op betalen. Of u daar een bewijs van maakt , is uw zaak. Dat moet niet. Voor degene die het geld krijgt kan het misschien wel belangrijk zijn om vb. to. de fiscus te kunnen bewijzen waarvandaan dat geld komt. Zonder dat hij daarvoor beboet wordt.
Wanneer iemand zo'n bedrag geeft aan zijn wettige erfgenamen , en hij overlijdt binnen de drie jaar , komt de schenking nog in de erfenis en dienen er successierechten op betaald worden. Dit kan steeds vermeden worden door bij de Registratie een schenkingsdokument voor te leggen en 3 % schenkingsrechten te betalen.
Maar nogmaals , indien U iemand geld wil geven : ik hou U niet tegen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

sylvia52
Topic Starter
Berichten: 179
Locatie: Antwerpen

#3 , 06 jul 2010 19:12

Bedankt voor uw antwoord.
Maar waarom staat dan die poespas in dat tijdschrijft ? Er stond dus dat je 5.000€ elk jaar "vrij" kon schenken; er stond ook dat je EENMALIG 25.000€ "vrij" mocht geven om een kind jonger dan 35 jaar te helpen bij aankoop eigendom en EENMALIG 26.000€ "vrij" mocht geven aan ouder kind (maar ik weet niet meer waarom). Heeft dit iets te maken met de nederlandse wetgeving ?

Reclame

wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 06 jul 2010 21:33

Dit zijn idd. beweringen en getallen waarvan ik in Belgische context nog niets heb gehoord. Is dus waarschijnlijk specifiek Nederlandse wetgeving.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

sylvia52
Topic Starter
Berichten: 179
Locatie: Antwerpen

#5 , 08 jul 2010 08:41

Bedankt voor de info.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”