Meeneembare rechten terug geven na verkoop grond na 4 jaar?

surviver
Topic Starter
Berichten: 45
Locatie: Belgie

Meeneembare rechten terug geven na verkoop grond na 4 jaar?

#1 , 17 jun 2010 12:08

4 jaar geleden een bouwgrond gekocht met korting verrekenbare meeneembaarheid ( nav. verkoop woning).
De korting bedroeg ongeveer 8000 € en wij tekenden dat we binnen 5 jaar onze domicilie op die grond gingen zetten.
Aangezien mijn partner reeds een jaar wegens gezondheidsredenen thuis is en gaat stoppen met werken,verkopen wij de grond. Wij gaan ook uit elkaar als feitelijke partners.

Blijkbaar moeten wij die korting meeneembaarheid bij verkoop terugbetalen + een boete van hetzelfde bedrag als de korting= 16000 €.

Ik las ergens dat je onder die boete kon uitgeraken als je een geldige reden had zoals scheiding, werk kwijt, ziekte, ... Klopt dit?

Hoe gaat dat nu praktisch tewerk. Zal die boete en terugbetaling meeneembaarheid automatisch bij de notaris afgehouden worden of moet je zelf een aangifte bij de ontvanger doen? Hoe en waar kan je bezwaar indienen?

Veel vragen.. :(

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 17 jun 2010 17:29

Ik denk dat er voldoende reden is om U de boete niet te laten betalen. Vraag gewoon aan de notaris dat hij het nodige contact legt met de Registratie voor de afhandeling met deze dienst.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

surviver
Topic Starter
Berichten: 45
Locatie: Belgie

#3 , 17 jun 2010 21:30

Ik heb contact gehad met mijn notariskantoor. Ik kreeg antwoord van een bediende dat ik een "vrijwillige aangifte" kon doen?!
Wat ze daar mee bedoelen weet ik ook niet.

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 19 jun 2010 09:19

“Art.61-3.In geval van zuivere aankoop van een tot bewoning aangewend of bestemd onroerend goed door een natuurlijke persoon om er zijn hoofdverblijfplaats te vestigen, wordt zijn wettelijk aandeel in de rechten die overeenkomstig de artikelen 44, 53, 2°, of 57 verschuldigd waren op de aankoop van de woning die hem voorheen tot hoofdverblijfplaats heeft gediend of van de bouwgrond waarop die woning is opgericht, verrekend met zijn wettelijk aandeel in de rechten verschuldigd op de nieuwe aankoop, mits de nieuwe aankoop vaste datum heeft gekregen binnen twee jaar te rekenen van de datum van de registratie van het document dat aanleiding heeft gegeven tot de heffing van het evenredige recht op hetzij de zuivere wederverkoop van de woning die hem voorheen tot hoofdverblijfplaats heeft gediend...”(Wetboek Registratierechten 30 november 1939).

“Art.61-4.Aan de in artikel 61-3 bepaalde verrekening zijn de volgende voorwaarden verbonden:...3°.in het in 1° bedoelde document...vermeldt de natuurlijke persoon uitdrukkelijk:...dat hij zijn hoofdverblijfplaats op de plaats van het nieuw aangekochte goed zal vestigen:...-indien het een bouwgrond betreft,binnen vijf jaar na dezelfde datum...Art.61-5.In geval van onjuistheid of niet-nakoming van de vermeldingen voorgeschreven bij artikel 61-4,is de natuurlijke persoon gehouden tot betaling van het verschil tussen het gewone recht en het geïnde recht,alsook van een boete ten bedrage van dat verschil.De boete is evenwel niet verschuldigd wanneer de niet-nakoming van de verbintenis die wordt opgelegd door artikel 61-4,eerste lid,,3,b,het gevolg is van OVERMACHT.”(Wetboek Registratierechten 30 november 1939)

‘Overmacht kan enkel voortvloeien uit een gebeurtenis buiten de menselijke wil die door deze wil niet kon worden voorzien noch vermeden‘(Cass. 9 oktober 1986,R.W. 1987-88,778-779,noot.)

‘Overmacht bestaat slechts indien het gaat om een van de menselijke wil onafhankelijke gebeurtenis die de mens niet heeft kunnen voorzien of voorkomen‘[Cass. ARS990007,29 november 1999(RVA t. Speliers),J.T.T. 2000,97,noot].
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 19 jun 2010 19:06

Surviver ,

ergens versta ik dat ge van art 61 van het wetboek Registratierechten weinig begrijpt.
Indien uw notaris niet wil of kan deze zaak voor U regelen , neemt u best zelf contact op met het plaatselijke kantoor van Registratie.

Ik heb weet van een zaak waarbij echtscheiding een geval van 'overmacht' was. De medische problemen daar bovenop tellen mee.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

surviver
Topic Starter
Berichten: 45
Locatie: Belgie

#6 , 19 jun 2010 22:03

Surviver ,

Indien uw notaris niet wil of kan deze zaak voor U regelen , neemt u best zelf contact op met het plaatselijke kantoor van Registratie.
Ik heb de grond kunnen verkopen aan een hogere prijs dan wij bij de aankoop betaalden. Ik ga naar het schijnt ook nog meerwaarde- belasting van 33 % moeten betalen :( Als ik contact neem met het plaatselijk kantoor van de Registratie ga ik dan niet teveel in de stront roeren?
Laatst gewijzigd door surviver op 21 jun 2010 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.

wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#7 , 19 jun 2010 23:44

Als er een verkoop is , zal de Registratie steeds moeten tussenkomen.
En een meerwaardebelasting is ook niet te ontlopen , voor een bouwgrond.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”