Legaliteit Schenkingen aan kleinkinderen

Duck@
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Legaliteit Schenkingen aan kleinkinderen

#1 , 06 jan 2026 03:00

Men grootouders zijn begonnen met schenken echter word ik zoals gewoonlijk weer ernstig benadeeld.Zoon 1 en Zoon 2 zijn beiden overleden.

normaal
stel pot is 200 000
dan krijgen zoon 1 en zoon 2 elk 100 000 euro
de kleinkinderen krijgen dan het proportioneel deel
kleinkind zoon 1 krijgt 100 000 euro
kleinkinderen zoon 2 krijgen elk 33 333 euro

Nu blijken de groutouders bij de schenking de oorspronkelijke verdeling zoon 1 en zoon 2 te negeren
en elk Kleinkind 50 000 euro te geven....(Persoonlijk vind ik dat geen fairplay aantal kinderen is een persoonlijke keuze die geen effect kan hebben op wat de verdeling kan zijn men pa kon er ook 3 in elkaar geflanst hebben......)De vraag is is het wettelijk dat de verdeling zoon 1 en zoon 2 genegeerd word?

Afbeelding

Thomas_AA

#2 , 06 jan 2026 06:32

U heeft gelijk als het om een erfenis gaat, waarbij de kleinkinderen erven door plaatsvervulling.

Hier gaat het echter om schenkingen. Bij leven schenk iedereen aan wie hij wil. Als na het overlijden iemand uiteindelijk niet zijn minimum erfdeel ontvangt (helft, over de andere helft beschikt men vrij), kan deze vragen om dit te verreken in de erfenis.

Over wat eerlijk is, kan men trouwens ook discussiëren. Iemand van de andere kleinkinderen kan evengoed argumenteren: “waarom krijg ik minder dan mijn neefje, alleen omdat mijn vader minder kinderen in elkaar heeft geflanst.”

Lanox

#3 , 06 jan 2026 09:09

De dag dat mijn enig kind komt klagen dat hij met sinterklaas maar één chocolade ventje krijgt bij oma en opa, terwijl zijn drie nichtjes en neefje er toch ook elk ééntje krijgen, gaat er toch eens een goed gesprek volgen.

Reclame

bosprocureur

#4 , 06 jan 2026 09:22

De dag dat mijn enig kind komt klagen dat hij met sinterklaas maar één chocolade ventje krijgt bij oma en opa, terwijl zijn drie nichtjes en neefje er toch ook elk ééntje krijgen, gaat er toch eens een goed gesprek volgen.
Valt een nieuwjaarskadootje (van redelijke proporties), of een snoep of zo, dan ook al onder de schenkingen waarmee rekening moet gehouden worden bij erfenis?

Lanox

#5 , 06 jan 2026 10:24

@bosprocureur: Uiteraard niet, maar zoals Thomas al uitgelegd heeft zal het erfdeel gecorrigeerd worden bij overlijden van de grootouders. TS geeft echter aan dat hij het niet eens is met wat de grootouders vandaag aanvoelen als fair, namelijk het gelijk behandelen van alle kleinkinderen.

frieda.M

#6 , 06 jan 2026 12:29

Als de twee broers zouden geleefd hebben en elk 100000 e zouden geerfd hebben , zou het ook kunnen dat ze dit geld opgemaakt hebben en al de kinderen NUL euro zullen krijgen.Ook zou het kunnen dat vader 1 bij erfenis zijn 100000 e heeft opgedaan en de vader 2 het geld verdeeld heeft onder zijn drie kindren.Niets is zeker te voorspellen.
Concreet: de schenking van 50000 e aan elk kleinkind is wettelijk mogelijk, want de grootouders mogen de helft wegschenken aan wie zij willen en dit kan dus later niet verrekend worden bij de erfenis.
Het standpunt van de grootouders lijt me dus heel correct.

Duck@
Topic Starter

#7 , 06 jan 2026 15:52

@ Lanox
Het gaat niet over 1 choclatje maar over een patroon en fairness en een leven v als we er niemeer zijn krijgt iedereen waar men recht op heeft (als de lasten 50%/50%/zoon1/zoon2 verdeelt worden is het tevens geen fairplay een andere verdeling te nemen voor de schenkingen).Hoeveel kinderen iemand heeft is een persoonlijke keuze die geen effect kan hebben op de verdeling.Anders neemt men andere factoren van hoe succesvol zoon 1 vs zoon 2 was mee in de erfenis..en krijgt de zoon die het meest s6vol was tegenover de andere (of die het meest kinderen kon onderhouden)en die het dan ook het minst nodig heeft een grooter deel dan de helft...Maar goed over zulke zaken kan je eindelooze en oeverlooze discussies voeren.Waar ieder voor zijn winkel praat.

In het verleden hebben de groutouders reeds geindiceerd dat de verdeel sleutel zoon 1,zoon2 dient behouden blijven,gezien sommige het in het verleden al getracht aangevoerd hadden(verdeling zoon1,zoon2 teniet te doen).Ik vermoed dat men gemanupuleerd werd of op latere leeftijd niet meer begrijpt wat het inhoud.Het feit is dat ik voor de zoveelste keer aan het kortste touw trek voor een paar honderduizenden dit terwijl zoon2 van zoon1 terwijl beide nog leefde op heel inmorele wijze fondsen ontrieft heeft...en dat de poppenkast van happy famillie en bijhorend schijn vertoon meer dan een ongemak begint te worden.

@ Lanox
Uiteraard niet, maar zoals Thomas al uitgelegd heeft zal het erfdeel gecorrigeerd worden bij overlijden van de grootouders. TS geeft echter aan dat hij het niet eens is met wat de grootouders vandaag aanvoelen als fair, namelijk het gelijk behandelen van alle kleinkinderen.

Hoe gaat het wetelijk minimum erfdeel concreet in het werk? kan je daar enkele voorbeeldjes van geven?

Corwynn

#8 , 06 jan 2026 17:41

Ik vind het eerlijk gezegd behoorlijk ziekelijk hoe u denkt al reeds en/of meer recht te hebben op het geld van uw nog levende grootouders.

Soit, zoals al eerder gesteld: het staat uw grootouders volledig vrij om reeds hun vermogen te schenken en hierbij ook zelf de verdeelsleutel te bepalen. Ze doen met hun geld wat ze willen; dat heeft u echt niet te bepalen. Uw grootouders kiezen ervoor om ieder kleinkind hetzelfde bedrag te schenken, en dat is niet meer dan begrijpelijk. Dat is namelijk hun goed recht en daar heeft de erfelijke verdeelsleutel niets mee te maken, net zoals het aantal kinderen van uw nonkel hier geen rol in speelt.

Bij het overlijden van uw grootouders (moge ze echter nog lang leven...) komt de verdeelsleutel pas in het spel... maar echter alleen voor het wettelijk beschermd minimum erfdeel van de resterende nalatenschap (en dus niet de volledige nalatenschap; uw grootouders kunnen een deel van de nalatenschap nog altijd naar eigen goeddunken aan anderen overlaten). Voor 2 kinderen (i.e. de overleden zonen) was dat, dacht ik, een 1/4 van de totale nalatenschap—maar ik kan me vergissen (mogelijk is het de helft, maar geen tijd om deftig op te zoeken nu). U krijgt dan het erfdeel van uw overleden vader als enige erfgenaam van uw vader, en het ander 1/4 deel dient eerlijk verdeeld te worden onder de kinderen van uw overleden nonkel. Dus geen paniek en verheug u alvast: u zal van dat reservatair deel heus wat meer krijgen dan uw neven/nichten.

Duck@
Topic Starter

#9 , 06 jan 2026 20:09

Ik vind het eerlijk gezegd behoorlijk ziekelijk hoe u denkt al reeds en/of meer recht te hebben op het geld van uw nog levende grootouders.
een schenking is een voor erfennis , met als doel suc6 rechten te verlagen....het is dan ook niet meer dan normaal dat die dezelfde logica volgen dan een erfenis...Voor mij hoeft men niet te schenken kan er niet gemorreld worden....tevens nooit een vragende partij geweest voor schenkingen ik krijg waar ik recht op heb wanneer de tijd arriveerd op gelijk wat er over is...echter door me voorafgaand te ontrieven.....door eerst alles uit handen te geven en dan de leege bankrekening te verdelen volgens de correcte verdeel sleutel....terwijl de lasten niet op dezelfde wijze te verdelen...meer dan een beetje aan zijn haar getrokken niet?

Corwynn

#10 , 07 jan 2026 06:30

een schenking is een voor erfennis , met als doel suc6 rechten te verlagen....het is dan ook niet meer dan normaal dat die dezelfde logica volgen dan een erfenis...Voor mij hoeft men niet te schenken kan er niet gemorreld worden....
U hebt exact 0% recht op het geld en ander vermogen van uw nog steeds levende grootouders. Het is hun geld en daar doen ze—jammer genoeg voor u maar gelukkig voor hun—mee wat ze willen. En nee, met de erfelijke verdeelsleutel hoeft dan totaal geen rekening gehouden te worden, en dat is nogal logisch. Dat heeft niets met ‘morrelen’ te maken.

Trouwens, wanneer uw grootvader sterft, zal met grote waarschijnlijkheid zijn deel van de nalatenschap eerst volledig in handen komen van uw grootmoeder. U zal dus nog wat tandenknarsend moeten wachten tot ook zij er niet meer is. Of vice-versa.
tevens nooit een vragende partij geweest voor schenkingen ik krijg waar ik recht op heb wanneer de tijd arriveerd op gelijk wat er over is...echter door me voorafgaand te ontrieven.....door eerst alles uit handen te geven en dan de leege bankrekening te verdelen volgens de correcte verdeel sleutel....terwijl de lasten niet op dezelfde wijze te verdelen...meer dan een beetje aan zijn haar getrokken niet?
Aan de haren getrokken? Nee, totaal niet. Moest in een hypothetisch scenario één van mijn toekomstige kleinkinderen duidelijk niet kunnen wachten tot ik 6 voet onder de grond steek en al zo enthousiast mijn vermogen in zijn/haar hebberige grijphandjes wilt krijgen, dan zou ik op zijn minst hetzelfde doen en hopen dat ik dan nog zeker 5 jaar na de schenking in leven blijf (zodat de schenking niet langer verrekend dient te worden met de erfenis). En uiteraard lekker profiteren van mijn resterende jaren zodat er inderdaad zo weinig mogelijk overblijft bij mijn overlijden. Ik zou er via mijn testament bovendien extra voor zorgen dat het niet-reservataire deel van mijn nalatenschap volledig naar mijn andere (toekomstige) kleinkinderen gaan die mij wel met respect hebben behandeld en dus niet naar die ene hebberige etter die niet kon wachten tot ik stierf. Zodoende krijgen mijn andere kleinkinderen dan toch—welverdiend—meer van mijn totale nalatenschap en kan ik ook de eventuele verrekening van de schenkingen gedurende de afhandeling van het reservataire erfdeel wat inperken (moest ik toch binnen de 5 jaar na de schenking komen te overlijden).

Corwynn

#11 , 07 jan 2026 10:35

Voor 2 kinderen (i.e. de overleden zonen) was dat, dacht ik, een 1/4 van de totale nalatenschap—maar ik kan me vergissen (mogelijk is het de helft, maar geen tijd om deftig op te zoeken nu). U krijgt dan het erfdeel van uw overleden vader als enige erfgenaam van uw vader, en het ander 1/4 deel dient eerlijk verdeeld te worden onder de kinderen van uw overleden nonkel. Dus geen paniek en verheug u alvast: u zal van dat reservatair deel heus wat meer krijgen dan uw neven/nichten.
Ik moet mezelf overigens nog wat corrigeren/aanvullen/verduidelijken.

De twee erfgenamen in rechte lijn van uw grootouders zijn de reeds overleden zonen (i.e. uw vader en nonkel). Beiden hebben recht op 1/4e van de totale nalatenschap van uw grootouders, aangezien ze samen recht hebben op de helft. De andere helft kunnen uw grootouders vrij overlaten aan wie zij willen via hun testament—zoals Thomas_AA ook reeds geschreven heeft. Als vermoedelijke enige erfgenaam van uw overleden vader, zal dat 1/4e deel rechtstreeks overgaan naar u; het andere 1/4e deel dient eerlijk verdeeld te worden onder de 3 kinderen van uw nonkel. Dus nogmaals: geen paniek en verkneukel u gerust, u krijgt van dat gereserveerde minimum erfdeel dus meer dan uw neven/nichten...

Over het resterende deel van de totale nalatenschap van uw grootouders heeft u het raden; u komt dit normaliter pas te weten na het overleden van uw grootouders en het uitvoeren van hun testament.
De vraag is is het wettelijk dat de verdeling zoon 1 en zoon 2 genegeerd word?
Om uw eigenlijk vraag nog te beantwoorden: ja, dat kan perfect bij een schenking. De erfelijke verdeelsleutel na het overlijden van uw grootouders speelt hierin immers geen rol.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”