een schenking is een voor erfennis , met als doel suc6 rechten te verlagen....het is dan ook niet meer dan normaal dat die dezelfde logica volgen dan een erfenis...Voor mij hoeft men niet te schenken kan er niet gemorreld worden....
U hebt exact 0% recht op het geld en ander vermogen van uw nog steeds levende grootouders. Het is hun geld en daar doen ze—jammer genoeg voor u maar gelukkig voor hun—mee wat ze willen. En nee, met de erfelijke verdeelsleutel hoeft dan totaal geen rekening gehouden te worden, en dat is nogal logisch. Dat heeft niets met ‘morrelen’ te maken.
Trouwens, wanneer uw grootvader sterft, zal met grote waarschijnlijkheid zijn deel van de nalatenschap eerst volledig in handen komen van uw grootmoeder. U zal dus nog wat tandenknarsend moeten wachten tot ook zij er niet meer is. Of vice-versa.
tevens nooit een vragende partij geweest voor schenkingen ik krijg waar ik recht op heb wanneer de tijd arriveerd op gelijk wat er over is...echter door me voorafgaand te ontrieven.....door eerst alles uit handen te geven en dan de leege bankrekening te verdelen volgens de correcte verdeel sleutel....terwijl de lasten niet op dezelfde wijze te verdelen...meer dan een beetje aan zijn haar getrokken niet?
Aan de haren getrokken? Nee, totaal niet. Moest in een hypothetisch scenario één van mijn toekomstige kleinkinderen duidelijk niet kunnen wachten tot ik 6 voet onder de grond steek en al zo enthousiast mijn vermogen in zijn/haar hebberige grijphandjes wilt krijgen, dan zou ik op zijn minst hetzelfde doen en hopen dat ik dan nog zeker 5 jaar na de schenking in leven blijf (zodat de schenking niet langer verrekend dient te worden met de erfenis). En uiteraard lekker profiteren van mijn resterende jaren zodat er inderdaad zo weinig mogelijk overblijft bij mijn overlijden. Ik zou er via mijn testament bovendien extra voor zorgen dat het niet-reservataire deel van mijn nalatenschap volledig naar mijn andere (toekomstige) kleinkinderen gaan die mij wel met respect hebben behandeld en dus niet naar die ene hebberige etter die niet kon wachten tot ik stierf. Zodoende krijgen mijn andere kleinkinderen dan toch—welverdiend—meer van mijn totale nalatenschap en kan ik ook de eventuele verrekening van de schenkingen gedurende de afhandeling van het reservataire erfdeel wat inperken (moest ik toch binnen de 5 jaar na de schenking komen te overlijden).