schenkingen na het overlijden van mijn grootmoeder

darnzrabe
Topic Starter
Juridisch actief: Ja

schenkingen na het overlijden van mijn grootmoeder

#1 , 24 jan 2025 19:22

Hallo iedereen,

Mijn grootmoeder is in april 2024 overleden en mijn moeder wil graag een schenking aan mij doen. Ik wil graag weten hoe we dit juridisch correct en fiscaal voordelig kunnen regelen. Mijn vragen zijn als volgt:

Kan mijn moeder een schenking aan mij doen via een gewone bankoverschrijving?
Mag deze schenking in meerdere bankoverschrijvingen worden gedaan?

Is er een maximumbedrag dat ze via een bankoverschrijving mag schenken zonder dat dit onmiddellijke fiscale gevolgen heeft?

Hoeveel tijd heeft mijn moeder om de schenking te laten registreren bij de notaris of belastingdienst?

De notaris die mijn tante had aangesteld is niet te betrouwen (tov mijn moeder) en mijn moeder heeft te weinig initiatief genomen, daarom heeft ze nog geen notaris aangelsteld maar toch zou ze nu al willen schenken, kan dit nu als dit pas later wordt geregistreerd door een notaris.

Ik wil ervoor zorgen dat alles juridisch correct wordt afgehandeld, en dat eventuele belastingen of erfbelastingen zo efficiënt mogelijk worden aangepakt.

Bij voorbaat dank voor uw tijd en hulp. Ik kijk uit naar uw antwoord.

Inazuma
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 24 jan 2025 23:20

Mijn grootmoeder is in april 2024 overleden en mijn moeder wil graag een schenking aan mij doen.
Dat zijn 2 totaal verschillende dingen ...

Je grootmoeder liet een erfenis of nalatenschap na aan je moeder

Schenking is wat je moeder -met vermoedelijk een deel van die nalatenschap- wil doen
Kan mijn moeder een schenking aan mij doen via een gewone bankoverschrijving?
Ja
Mag deze schenking in meerdere bankoverschrijvingen worden gedaan?
Ja
Is er een maximumbedrag dat ze via een bankoverschrijving mag schenken zonder dat dit onmiddellijke fiscale gevolgen heeft?
Neen
Hoeveel tijd heeft mijn moeder om de schenking te laten registreren bij de notaris of belastingdienst?
Je moet een schenking in geld niet registreren

Maar als in Vlaanderen de schenker binnen de 5 jaar (net veranderd, was 3 jaar) na schenking overlijdt, dan wordt dit meegerekend in de erfenis van de schenker
ERfbelasting is ook 3% in rechte lijn, tot 50.000 € (per erfgenaam)
Je kan een schenking dus gebruiken om wat aan meer dan 3% belast zou worden bij overlijden, te verminderen

https://www.vlaanderen.be/belastingen-e ... fbelasting

Registreren mag wel, je betaalt dan (tussen ouder en kind) 3% ( in Vlaanderen - als u elders woont, zeg dat dan)
https://www.vlaanderen.be/belastingen-e ... e-goederen

Dat kan online via uw MyMinFin

Je moet daarvoor een document opstellen wie aan wie schenkt (beide naam adres, rijksregisternummer)
En dat de ontvanger de schenking aanvaardt

Dat document, of foto / scan er van, laadt je op via MyMinFin

Doorgaans registreert de ontvanger dat, maar de schenker mag dat ook doen

https://www.vlaanderen.be/belastingen-e ... -schenking

De notaris die mijn tante had aangesteld
Dat gaat dan over de erfenis van je grootmoeder

Dat is iets heel anders
U klutst beide door elkaar ... niet doen
daarom heeft ze nog geen notaris aangelsteld
IN Vlaanderen heb je 4 maanden de tijd om een aangifte te doen van een nalatenschap ... nadien komen er boetes bij

Dat moest dus al lang gebeurd zijn
Hoop dus dat de notaris van je tante dat allemaal geregeld heeft ...

darnzrabe
Topic Starter
Juridisch actief: Ja

#3 , 25 jan 2025 13:02

Bedankt voor de informatie.

Mijn moeder erft inderdaad van mijn grootmoeder en wil mij een deel van haar nalatenschap (enkel roerende goederen, geld) schenken. Dit gebeurt in Vlaanderen.

De nalatenschap van mijn grootmoeder werd niet binnen de wettelijke termijn van vier maanden geregeld, wat zal leiden tot een boete op het erfdeel van mijn moeder. Dit kwam door onjuiste informatie van mijn tante via de notaris die zij had aangesteld en een gebrek aan initiatief van mijn moeder...

Maar mijn vraag betreft inderdaad de schenking die mijn moeder aan mij wenst te doen.

Als ik het goed begrijp, wordt een niet-geregistreerde schenking enkel nadelig als mijn moeder binnen 5 jaar na de schenking overlijdt en ik haar nalatenschap aanvaard.

Ik ben echter van plan haar nalatenschap te verwerpen omdat mijn moeder slecht met geld omgaat, en ik geen schulden wil erven.

Mocht mijn moeder plots overlijden, denk ik niet dat ik schulden zou erven. Als zij echter binnen bijvoorbeeld 3 jaar overlijdt, zie ik wel risico’s.

Reclame

Lelie60
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 jan 2025 14:01

Uw moeder kan haar erfenis (geheel of gedeeltelijk) aan u doorgeven binnen het jaar na overlijden van uw grootmoeder zonder dat er opnieuw schenkingsrechten moeten betaald worden. Dus dringend naar een notaris. Wel notariskosten.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”