Nieuwe gezinswoning na aankoop opbrengsteigendom

itsme12
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Nieuwe gezinswoning na aankoop opbrengsteigendom

#1 , 07 jun 2023 15:43

Dag allemaal,
Ik vroeg mij af of hier iemand is die wat duidelijk kan scheppen in wat precies de gezinswoning is, vaak synoniem met "enige eigen woning".

Beschouw volgende situatie:

2015: aankoop gezinswoning samen met wettelijk samenwonende partner. Hypotheek van 20 jaar. Geen van beiden heeft op dat moment een andere woning.
2020: huwelijk via stelsel scheiding goederen. Gezinswoning wordt niet opgenomen in beperkte gemeenschap, maar in onverdeeldheid gelaten.
maart 2023: aankoop opbrengsteigendom appartement, individueel door mezelf. Nieuwbouw, dus 21% btw.

Nu denken we eraan om een nieuwe gezinswoning te kopen. Onze huidige gezinswoning zou dan verkocht worden. Idealiter (indien technisch mogelijk?) behouden we gewoon onze hypotheek en wordt de rest bijgepast met eigen middelen.

Een paar scenario's waar we aan denken:
- Scenario A: aankoop bouwgrond en bouwen huis: ik vermoed dat we hier gewoon 2x 21% op betalen.
- Scenario B: aankoop woning: slopen en nieuwbouw in de plaats bouwen. Hoeveel registratierechten betalen wij hier op? Ik vrees 12% omdat dit (voor mij) niet de enige eigen woning is? Of betaal ik 12% en mijn partner 1% (gunstregime herbouw)? Of kan ikzelf ook 1% krijgen omdat dit mijn gezinswoning wordt? Ik heb immers 21% betaald op het opbrengsteigendom...

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#2 , 07 jun 2023 20:01

Beste

Scenario A : aankoop grond en nieuwbouw : u betaalt 12 % registratie op grond en 21% BTW op nieuwbouw. Uw partner kan bij verkoop eerste woning teruggave registratie ten belope van 6% krijgen voor zijn aandeel in de aankoop grond. U niet omdat het geen eerste woning is.
Scenario B idem. Uw partner betaalt 1% eventueel door teruggave. U betaalt volle tarief.
Het kan wel zijn dat u meeneembaarheid van registratierechten kan genieten. Dat u met andere woorden een deel van betaalde registratie op eerste aankoop kan overdragen naar nieuwe aankoop. Raadpleeg uw notaris. Hij/zij kent uw dossier en kan uw situatie uitklaren/berekenen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”