Niet-notariële schenking online registreren?

RikP
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

Niet-notariële schenking online registreren?

#1 , 24 aug 2022 13:39

Onderwerp samengevoegd - nomaal worden onderwerpen automatisch gesloten na één maand -JurecaBE- moderator


Ik las net dat er voor de registratie van een niet-notariële schenking (bvb roerende goederen ...) behalve het laten registreren bij een notaris of in een registratiekantoor sinds dit jaar nog een 3de mogelijkheid is. Nl. zelf online registreren via MyMinFin.
Ik neem aan dat dit gratis is (buiten de schenkingsrechten uiteraard), dus dit kan een manier zijn om nog wat kosten uit te sparen.
https://legalnews.be/verbintenissen-goe ... iberghien/

Heeft hier iemand reeds ervaring mee? Gaat dat vlot?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
RikP
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 aug 2022 21:28

Iemand een idee wat de kosten zijn voor het registeren van een schenking bij een registratiekantoor, t.o.v. bij een notaris?
100.000 EUR laten registreren kost bij een notaris ongeveer 3.000 a 5.000 EUR had ik begrepen. Uiteraard nog bovenop de 3% schenkingsrechten.

RikP
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 nov 2022 18:26

Onderwerp samengevoegd - nomaal worden onderwerpen automatisch gesloten na één maand -JurecaBE- moderator


Ik wou wat respons geven op mijn eigen topic met dezelfde titel als bovenstaande, maar dat was al afgesloten. Moet een topic zo snel afgesloten worden trouwens ...?
https://juridischforum.be/viewtopic.php?f=52&t=139548

Anyway, daarom maar deze nieuwe topic met dezelfde titel.
Ik heb besloten om het er maar op te wagen en een schenking zelf online te registreren.
Ik heb een pacte-adjoint opgesteld en de gehandtekende scan hiervan, tesamen met de 2 rekeninguittreksels (van de schenker en van de begiftigde) ge-upload naar MyMinFin.
Dat was op 20 november.
Momenteel is het 29 november en ik heb nog geen bericht terug ontvangen van de FOD.
Ik hou het verder in de gaten en meld me hier weer indien ik antwoord ontvang.

Reclame

RikP
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 dec 2022 10:37

Ik heb vandaag (6 december) bericht gekregen van FOD Fin i.v.m. aanvraag tot registratie van een schenking.
Registratie geweigerd ...

"Deze akte kan niet geregistreerd worden om de volgende reden(en):
De fiscale verklaring ivm de woonplaats van de schenker gedurende de laatste vijf
jaar voor de schenking ontbreekt."

Iemand een idee hoe ik aan die 'fiscale verklaring' kan geraken..?

RikP
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 dec 2022 13:36

Je kunt een FISCAAL WOONPLAATSATTEST in principe bij FOD Fin online aanvragen, maar ... dat is blijkbaar in de eerste plaats bedoeld voor communicatie met een ander land. Je moet dus bij je aanvraag een land selecteren. België staat hier uiteraard weer niet bij .. Dus niet bruikbaar voor mij nu.
Het document zou ook enkel maar slaan op het actuele jaar. En niet voor 'de laatste 5 jaar' zoals ik nodig heb ....
Je kunt een woonplaatsattest blijkbaar ook via de post aanvragen. Antwoordtijd: 1 tot 3 maanden ...
Dus tot zover 'snel online een schenking laten registreren'.....

PS. Ook straf dat FOD Fin een document van je vraagt, dat je moet aanvragen bij ..... FOD Fin .... :roll:

RikP
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 dec 2022 11:33

Ik probeer al enkele dagen FOD Financiën te bellen om te vragen waar ik dat Fiscaal Woonplaatsattest kan aanvragen.
Niet binnen te raken op die helpdesk! ""Al onze medewerkers zijn momenteel in gesprek"....
Wat? Allebei?
En dan altijd dat toetsen-menu'tje doorlopen alvorens je in de wachtrij terechtkomt. Gelukkig ken ik de nodige toetsindrukken ondertussen al vanbuiten zodat ik de instructies telkens kan onderbreken ..... Pffff .....

etienne1948
Berichten: 33

#7 , 14 dec 2022 13:01

u moet op het document van de schenking zelf aangeven hoelang u reeds in Vlaanderen woont, minimum 2jaar en half + 1 dag

RikP
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#8 , 15 dec 2022 09:32

u moet op het document van de schenking zelf aangeven hoelang u reeds in Vlaanderen woont, minimum 2jaar en half + 1 dag
Bedankt voor uw reaktie, Etienne.
Bent u zeker dat een zelf geschreven mededeling hiervoor volstaat?

Op het document van weigering van FOD Fin staat:
"De fiscale verklaring ivm de woonplaats van de schenker gedurende de laatste vijf
jaar voor de schenking ontbreekt."

Dat lijkt mij alsof ik hiervoor een officieel attest moet hebben .... Maar zeker ben ik hier niet van.
(ik heb ondertussen nog niets teruggehoord van FOD Fin. De helpdesk-medewerker had me verzekerd dat ze me zouden contacteren).

sprint65
Berichten: 12

#9 , 22 dec 2022 16:56

Heb hetzelfde meegemaakt.
Gewoon vermelden bij het adres van de schenker hoelang deze op het huidige adres woont.
Moest dit ook opnieuw indienen met deze opmerking.
Is daarna prima verlopen. Na enkele tijd krijgt de begiftigde een overschrijving van de Vlaamse Belastingsdienst.

RikP
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#10 , 22 dec 2022 17:30

...
Gewoon vermelden bij het adres van de schenker hoelang deze op het huidige adres woont.
Moest dit ook opnieuw indienen met deze opmerking.
....
Schitterend!
Dus ik kan gewoon zelf mijn pacte-adjoint aanpassen en terug indienen, zonder dat ik nog een officieel attest voor de woonplaats moet aanvragen.
Dat was wat ik moest weten!
Heel erg bedankt voor deze informatie!

RikP
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#11 , 02 jan 2023 11:32

Update: Ik heb mijn pacte adjoint aangepast en net terug ge-upload via MyMinFin.
Paar weekjes geduld oefenen nu tot ik iets verneem.
Op hoop van zege ....

sprint65
Berichten: 12

#12 , 09 jan 2023 10:54

Hier duurde het 6 weken voordat de overschrijving toekwam.

RikP
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#13 , 10 jan 2023 17:03

Hier duurde het 6 weken voordat de overschrijving toekwam.
Dank je voor de info.
Bij mij de eerste keer antwoord na een 3 a 4-tal weken. Maar ze werd geweigerd toen.
Als alles ok is, laten ze waarschijnlijk niets weten, maar sturen ze meteen een overschrijving ...

RikP
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#14 , 06 feb 2023 16:54

Mijn ouders hebben (als schenkers) bericht ontvangen dat de akte geregistreerd is.
Ikzelf heb (als begiftigde) nog geen bericht ontvangen. Ze zullen waarschijnlijk gewoon de uitnodiging tot betaling van de schenkingsrechten naar mij opsturen, neem ik aan.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”