verkoop huis en aankoop appartement

Lilibeth
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

verkoop huis en aankoop appartement

#1 , 23 nov 2022 13:51

Beste,

een vriendin van mij is weduwe sinds een dertiental jaren. Sinds vorig jaar is haar énigste kind gaan samenwonen elders. Het huis is veel te groot voor haar en ze zou een appartement willen kopen met de opbrengst van het huis. Daar appartementen ongeveer even duur zijn als huizen hier in de buurt, zal zij de volledige verkoopssom van het huis hiervoor nodig hebben. Haar zoon is akkoord met de verkoop van het huis. Mijn vriendin was in gemeenschap van goederen getrouwd. Nu vertelt zij dat zij als zij het huis verkoopt, verplicht is een gedeelte hiervan aan haar zoon te geven; Is dit zo? Is zij dan verplicht om te huren?

met dank,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 23 nov 2022 13:55

Het huis is maar de helft van haar + vruchtgebruik andere helft.
Haar zoon heeft de andere helft geërfd van zijn vader, in blote eigendom.
Ze kan wel overeenkomen met haar zoon om het appartement samen te kopen in dezelfde eigendomsverhouding.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Lilibeth
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 nov 2022 15:23

dank je wel. Dat is goed nieuws. Ik denk dat het geen probleem zal zijn voor haar zoon. Maar stel dat hij toch niet akkoord zou gaan, wordt bij verkoop zijn deel van het geld dan rechtsstreeks naar hem gestort? Of komt dit op een geblokkeerde rekening tot de moeder haar overlijden (zoals ik ergens gelezen heb.)?

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 23 nov 2022 16:06

Het deel waar hij naakte eigenaar van is en zijn moeder vruchtgebruikster blijft ook in haar vruchtgebruik. Dus als het huis in samenspraak verkocht wordt, dan zal de helft van de som ook op een aparte rekening blijven staan. De moeder kan hier jaarlijks de intresten van genieten. Na haar overlijden wordt de naakte eigenaar ook volle eigenaar van deze som.

Lilibeth
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 nov 2022 16:14

dank u. Zo had ik het ook begrepen. Mijn vriendin dacht dat haar zoon dat geld direct op zijn rekening gestort zou krijgen. Niet dus.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”