huis overkopen van grootouders

Pygmeetje
Topic Starter
Berichten: 2

huis overkopen van grootouders

#1 , 06 dec 2009 20:14

Beste,

Een soortgelijke vraag is waarschijnlijk reeds aan bod gekomen, maar ik lijk deze niet meteen terug te vinden. Excuses daarvoor.

Mijn grootouders beschikken, los van hun eigenlijke huis, nog over twee andere onroerende goederen. Deze zijn bestemd voor mij en mijn zus. Voor de eenvoud beperk ik me tot het onroerend goed dat ze aan mij wensen over te laten.

Nu zouden ze dit aan mij kunnen schenken, maar waarop aldus successierechten zouden moeten worden betaald. (Ik heb al bepaalde lijstjes gezien op dit forum, gelden deze tarieven ook voor kleinkinderen?)

Een andere optie lijkt ons de mogelijkheid dat ik het huis van hen aan de laagst mogelijke waarde zou overkopen (mits risico op extra kosten omwille van registratierechten op de reële waarde). Ik ben net begonnen met werken waardoor ik dus hiervoor een lening zou kunnen afsluiten. Ik heb echter geen intenties om zelf in dat huis in te trekken, waardoor ik het pand zou blijven verhuren. De lening zou aldus worden afbetaald met het geld van de huur enerzijds aangevuld met, tja, enveloppes van een gulle weldoener anderzijds.

Deze laatste optie lijkt ons aantrekkelijk. We lijken er immers de last op mijn ouders, die heel wat successierechten zullen moeten betalen bij een schenking/overlijden, te verminderen. Maar is ze dat ook?

Over vijf jaar zou ik immers uitkijken voor een eigen woning, waar ik desgevallend een nieuwe lening voor zou aangaan. Dit lijkt me op zich geen probleem, aangezien ik bovenstaande "constructie" amper zouden voelen.. Of toch?

Een notaris zal waarschijnlijk duidelijkheid verschaffen. In tussentijd graag wat richtinggevende informatie :-)

Andere informatie
- Mijn vader is enig kind
- Mijn grootouders en vader staan volledig achter deze laatste optie
- ik heb een vast inkomen met werkzekerheid
- Ik woon nog gedurende min. 4 jaar in bij m'n ouders

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9903
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 06 dec 2009 23:16

Als uw vader , als reservatair erfgenaam , akkoord is , vind ik een schenking de beste oplossing. U betaalt wel schenkingsrechten , maar het goed verdwijnt uit het vermogen van de grootouders , er moeten geen successierechten meer betaald worden. De schenkingsrechten betaalt u met een hypoyhecaire lening , waarmee je belastingaftrek kan bekomen , in rubriek 'langetermijnsparen', want je woont er niet zelf.
De schenkingsrechten worden berekend per schenker ( dus elke grootouder voor de helft )


Schenkingsrechten voor rechte lijn en tussen echtgenoten:


Gedeelte van de schenking in euro
schijf : 0,01 - 12.500,00 = 3%
12.500,00 - 25.000,00 = 4%
25.000,00 - 50.000,00 = 5%
50.000,00 - 100.000,00 = 7%
100.000,00 - 150.000,00 = 10%
150.000,00 - 200.000,00 = 14%
200.000,00 - 250.000,00 = 18%
250.000,00 - 500.000,00 = 24%
Boven de 500.000,00 = 30%


U kan ook kopen aan kleine prijs maar registratierechten betalen van 10 % van de normale waarde. Idem qua lening. maar de verkoopprijs zit in het patrimonium van de grootouders. Als het geld weggeschonken wordt en ze overlijden binnen de drie jaar : toch successierechten.

U ziet : tot een waarde van 300.000 € ( en zelfs meer) is schenken goedkoper dan 'kopen'.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Pygmeetje
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 09 dec 2009 22:31

Bedankt!

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”