controle notaris

pitters Hilda
Topic Starter
Berichten: 53

controle notaris

#1 , 09 dec 2009 12:26

Onlangs vernamen we van de meter van mijn man dat ze destijds een spaarboekje op zijn naam had geopend. Na ongeveer 30 jaar stond daar een mooie bedragje op. Ze had dat nooit eerder gezegd dat ze dit gedaan had. Bij opname in een rusthuis en haar verhuis werd dit spaarboekje teruggevonden. Dus eind goed alles goed.

Indien mijn man zou overlijden (voor we dit wisten) zouden we dit spaarboekje dus nooit aangegeven hebben en erop geen successie hebben betaald.

Is het de taak van de notaris om alle banken aan te schrijven, wanneer hij een aangifte moet opstellen . Of schrijft hij alleen de grote banken aan.

Hoe weet hij anders of alle rekeningen zijn aangegeven, indien er meerder banken in het spel zijn?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 09 dec 2009 14:26

Aangezien het spaarboekje op naam van uw man stond maakte het geen deeluit van de nalatenschap. Indien een notaris zou ingeschakeld worden voor de successieaangifte zou die dat boekje dus nooit op het spoor kunnen komen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

pitters Hilda
Topic Starter
Berichten: 53

#3 , 09 dec 2009 15:53

De notaris zou nooit op het spoor kunnen komen zegt u. Als hij een rondvraag doet bij de banken met de vraag "wat zijn de bezittingen van de overledene" dan moet hij dit toch te weten komen.Maar doet hij dat.

Stel, dat iemand spaarboekjes heeft bij 5 verschillende banken .En bij zijn overlijden geven de erfgenamen de bezittingen aan van maar 4 banken (al dan niet opzettelijk of onwetend)

Zet de notaris dat dan recht, door zich te informeren bij verschillende banken of is het zijn taak niet en krijgen de erfgenamen gewoon een boete als dit later zou uitkomen.

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 09 dec 2009 16:01

Ja maar u schreef zelf: "Onlangs vernamen we van de meter van mijn man dat ze destijds een spaarboekje op zijn naam had geopend".

Het staat niet op naam van de overledene, hoe kan een notaris die de nalatenschap van de overledene behandeld dan dat boekje achterhalen?
Het staat niet op naam van de overledene zegt u toch zelf?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 09 dec 2009 16:08

Oei, het zou uw man zijn die sterft. Dan moet ik verbeteren:

indien het boekje niet wordt aangegeven uit onwetendheid of opzettelijk, dan zal dat boekje eeuwig geblokkeerd blijven bij de bank aangezien de titularis die er geld kan van afhalen overleden is. En ja er is dan risici op boete.

Maar ik veronderstel dat de notaris het bestaan van spaarrekeningen (in België) wel kan achterhalen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wolf2
Berichten: 2071

#6 , 09 dec 2009 18:49

Aangezien zelfs een "onbekende" zo een rekening kan openen, kan zowel de begunstigde als zijn erfgenamen helemaal onwetend zijn.

Een notaris of een erfgenaam kan aan de Belgische vereniging van banken vragen of al hun aangesloten leden eventueel iets bezittend dat toekomt aan de overledene. Er zijn echter 3 banken in België die daar niet aan mee doen: Argenta - zo laat ik me vertellen - is daar één van.

In praktijk gebeurt dat niet. Buitenlandse rekeningen zou en zo trouwens nooit vinden.

Als er nadien een rekening uitkomt (binnen de 10 jaar), zal een bijkomende aangifte in de nalatenschap gebeuren.

Een nieuwe wet voorziet dat de banken nu een inspanning moeten doen om slapende rekening bij de erfgenamen te doen toekomen; zoniet belandt het geld na 30 jaar definitief in de schatkist (en niet langer in de bank-kist).

Terug naar “Successie- & Registratierechten”