is schenken interessant in ons geval?

rostje123
Topic Starter
Berichten: 3

is schenken interessant in ons geval?

#1 , 03 dec 2009 16:39

situatieschets:

Mijn ouders zijn getrouwd met gemeenschap van goederen.
Zij bezitten 2 huizen. 1 ter waarde van ongeveer 250000 euro waar zij in wonen, 1 ter waarde van 180000 euro waar ikzelf in woon samen met mijn vriend (officieel samenwonend) en mijn dochter.
Mijn vriend en ik zouden verbouwingen doen aan de woning waar wij in wonen, ter waarde van ongeveer 50000 euro.
Mijn ouders zijn nog maar 50 en zijn in zeer goede gezondheid en zullen dus hopelijk nog heel lang leven. Zij willen natuurlijk ook wel zekerheid dat mijn vriend niet met de helft van de woning vertrekt moest onze relatie ooit mislukken (hopelijk niet maar niemand heeft een glazen bol,e), ze willen ook zekerheid dat wij het huis niet zomaar kunnen verboemelen.

Nu had ik graag geweten wat eventueel onze opties zijn en hoeveel deze opties ons zouden kosten.

NB. Mijn vriend heeft kanker (behandelingen zijn gedaan sinds 01/12/2009 dus hopelijk genezen) en moesten wij samen iets kopen is dit bijna niet haalbaar wegens extreem hoge schuld-saldoverzekering.


Hartelijk dank voor jullie reacties.
Mvg
Debbie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 05 dec 2009 11:18

Een van de opties is een schenking van het huis aan u alleen.

Voor de investeringen die uw partner in UW huis dan zou doen geldt :
‘Wanneer door één der echtgenoten een gebouw wordt opgericht op een grond die in onverdeeldheid toebehoort aan de echtgenoten gehuwd onder het stelsel van scheiding van goederen, vindt artikel 555, B.W., in geval van verdeling geen toepassing voor de bepaling van de verschuldigde vergoeding, maar wel de regels inzake vermogensverschuiving zonder oorzaak. Zulks heeft voor gevolg dat de echtgenoot die het gebouw heeft opgericht, recht heeft op een vergoeding gelijk aan de meerwaarde die het goed heeft verkregen als gevolg van de door hem gedane uitgaven, met als maximum zijn verarming. Indien deze uitgaven evenwel belangrijker zijn dan de door het onroerend goed bekomen meerwaarde, heeft de echtgenoot recht op een vergoeding gelijk aan het bedrag van de op regelmatige wijze op zijn naam gefactureerde uitgaven‘(Gent 27 oktober 1988,Pas. 1989,II,85).

Investeringen in uw huis door uw partner KUNNEN u verrijken ‘zonder oorzaak’. Het is aangewezen VOORAF de later verschuldigde vergoedingen overeen te komen en SCHRIFTELIJK vast te leggen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

rostje123
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 07 dec 2009 10:01

Stel dat zij de woning aan mij zouden schenken, welk bedrag mogen wij dan rekenen als kosten?
Is dit correct dat zij beiden zogezegd hun eigen deel kunnen schenken? Dat mijn moeder dus bijvoorbeeld 90000 euro schenkt en mijn vader ook 90000 euro. Of is dit een fabeltje dat je op deze manier veel minder schenkingsrechten moet betalen.
En welke extra kosten komen hier nog bij. (schrijfkosten, notariskosten,...?)
(Wonende in Vlaams Gewest)

met dank

Reclame

wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 07 dec 2009 12:04

Zie ook mijn antwoord , zelfde rubriek , item 'huis kopen van grootouders'.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

rostje123
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 07 dec 2009 12:21

ok, dit was inderdaad het antwoord dat ik zocht. ( procenten en dus elk zijn deel)
enkel nog dit: Hoeveel notariskosten moeten er betaald worden en zijn er nog andere kosten?

Terug naar “Successie- & Registratierechten”