Verlaagde registratierechten 1ste woning vanaf 1 januari en in het verleden al een woning gehad maar nu niet meer

Thando
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

Verlaagde registratierechten 1ste woning vanaf 1 januari en in het verleden al een woning gehad maar nu niet meer

#1 , 30 dec 2021 11:07

Via de media verneem ik dat de registratierechten voor de eerste woning vanaf 1 januari 2022 dalen van 6% naar 3%.

Van 2007 tot 2019 heb ik een eigen woning gehad. Sinds 2019 ben ik geen eigenaar meer en sindsdien huur ik.

Wil dit nu zeggen dat, als ik ooit in de toekomst terug een woning zou willen kopen, dat ik dan niet meer in aanmerking kom voor dat tarief van 3%, omdat ik in het verleden al eens een woning gehad heb?


Bijkomend vraagje: ik zie online in Mijn Burgerprofiel dat die woning daar nog steeds staat ("Actuele situatie 01/01/2021" staat er) terwijl ik sinds 2019 wel degelijk geen eigenaar meer ben van die woning. Hoe pas ik die administratieve fout aan? Ik kan de gegevens in dat scherm zelf niet bewerken, en er staat ook geen contactadres bij.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5395

#2 , 30 dec 2021 12:38

Je zal aan 3% kunnen kopen maar je meeneembaarheid van registratierecht valt weg. Er is een overgangsregeling waarbij je kan kiezen tussen 3% en meeneembaarheid.

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 dec 2021 19:49

Neem contact op met het lokale kantoor Rechtszekerheid. Per brief of per mail met uw bewijsstukken (telefonisch is daar geen beginnen aan).
In geen geval naar het Kadaster lopen: die zijn daar niet meer voor bevoegd.
In de kantorengids van de FOD Financiën speurt u dat kantoor op (bijvoorbeeld via de bevoegdheid "Huurcontracten registreren" van die gemeente of dat adres).

Maar wat is "Mijn burgerprofiel"? Is dat iets nieuw en Vlaams (ik ken dat niet; woon in het buitenland)?

Dan zou ik eerst eens kijken in Myminfin van de FOD Financiën of u daar staat als eigenaar van dat huis.

Reclame

Thando
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 jan 2022 01:19

"Mijn Burgerprofiel" is iets van alle overheden gecombineerd, federaal Vlaams en gemeentelijk. Werkt met dezelfde login als MyMinFin.

Thando
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 jan 2022 01:20

Sirkii uw antwoord lijkt mij naast de kwestie, ik ga u negeren.

Thando
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#6 , 01 jan 2022 17:34

@Gaby P en mijn vraag over 3% of 6%? Dat was eigenlijk belangrijker.

Thomas_A
Berichten: 2289
Juridisch actief: Nee

#7 , 02 jan 2022 05:32

Om op de hoofdvraag te antwoorden: eerste woning betekent in deze context niet dat je nooit eerder een woning in bezit mag gehad hebben. Dat misverstand komt blijkbaar regelmatig voor.

Het gaat om de situatie wanneer je de nieuwe woning koopt. Vlaamse overheid spreekt daarom zelf (juister) over enige eigen woning.

Situatie met de reeds verkochte woning die nog op je naam zou staan moet je natuurlijk wel oplossen. Hier kan ik je geen advies rond geven.

Sirkii
Berichten: 5395

#8 , 02 jan 2022 19:45

Sirkii uw antwoord lijkt mij naast de kwestie, ik ga u negeren.
Mijn antwoord is nogthans een antwoord op uw vraag 😇. Als je in de toekomst koopt dan koop je een eerste huis.

Thando
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#9 , 03 jan 2022 12:42

@Thomas_A: dat is een nuttig antwoord waar ik iets mee ben.
Slechte communicatie in de media dus.

Betreffende de bijvraag: ik heb een emailadres gevonden in een FAQ, gemaild, en die hebben mijn vraag doorgestuurd naar de juiste dienst, met mij in CC. Komt dus in orde.

Topic mag wat mij betreft afgesloten worden.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”