gelijkwaardige schenkingen

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

gelijkwaardige schenkingen

#1 , 07 nov 2009 23:19

Er zijn twee kinderen. Toen kind A 24 jaar was kreeg het van zijn ouders een schenking in de vorm van een geldsom om daar een huis mee aan te kopen. Kind B was toen nog maar 12 jaar en kreeg op dat ogenblik niets. Nu heeft kind B de leeftijd van 24 jaar bereikt, is afgestudeerd en wil ook een huis kopen. De ouders willen een gelijkwaardige geste te doen als voor kind A. Aangezien er twaalfjaren zijn verlopen schenken ze hetzelfde bedrag maar geindexeerd aan de tussentijdse evolutie van de index van de consumptieprijzen. Maar kind B voelt zich toch benadeeld omdat het geïndexeerde bedrag totaal ontoereikend is om een huis met dezelfde standing als dat van kind A aan te kopen of te bouwen. Kind B is van mening dat de schenking moet worden aangepast volgens de index van de bouwprijzen.

Wat zijn de criteria voor schenkingen van geldsommen aan kinderen, maar verschoven in de tijd? De ouders vrezen dat er ruzie zal ontstaan tussen beide kinderen en dat er ook gevolgen zullen zijn bij de erfopvolging.

Hoe moeten de ouders het bedrag van de schenking aan kind B vaststellen om later problemen bij de erfopvolging te vermijden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 13 nov 2009 18:47

Roharro ,

binnen twintig jaar is 100.000 € nog hetzelfde : het speelt geen rol of die in 2001 of in 2010 worden geschonken.
Het beste voorstel dat ik kan doen is het volgende. Na een bespreking van de zaak met alle betrokkenen , doen de ouders-schenkers een schenking in twee stappen.
1. Een eerste storting met hetzelfde bedrag als kind A heeft gekregen.
2. Een tweede , supplementaire storting aan kind B met de vermelding ' buiten erfdeel'. De tweede storting komt dan uit het vrij beschikbaar deel van de nalatenschap en kan niet aangevochten worden , als het binnen dat deel blijft.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”