Invullen (simpel) nalatenschap

VWWerner
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Invullen (simpel) nalatenschap

#1 , 12 apr 2021 16:36

Beste,

Mijn bejaarde grootmoeder is overleden en ik doe geen beroep op notaris voor het invullen van nalatenschap.
Zij was al jarenlang weduwe, verbleef in rusthuis met als enige bezit haar bankrekening.
Er is geen wilsbeschikking of erfovereenkomst.
De enige erfgenamen in rechte lijn zijn ik en mijn broer als haar kleinkinderen. Mijn vader (en dus haar zoon) is ook reeds lang overleden, na gescheiden te zijn van vrouw.
Dit maakt het invullen van nalatenschap vrij simpel doch zijn er een paar twijfels:

1) Bij de in te vullen gegevens over de Identiteit van aangevers - "aandeel in de erfenis" : vermeld ik daar 1/2 of 50% of hoe verwoord ik dit aangezien het enkel om mij en mijn broer gaat.

2) Eigen vermogen - roerende goederen - type & omschrijving: "Type" is zicht of spaarrekening ? en "Omschrijving" de bank + rekeningnummer ?

3) Begrafeniskosten: Dit bedroeg 2508,98 € en is reeds door mezelf betaald. Kan dit nog aangegeven worden als schuld of heb ik dit te vroeg en uit eigen zak betaald ?
Kies ik dan voor werkelijk passief of forfait indien dit nog mogelijk is (Er was geen uitvaartverzekering)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 12 apr 2021 17:09

1 en 2 : ja
In jullie voordeel om voor begrafeniskosten te opteren voor forfait. U moet niets bewijzen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 apr 2021 20:01

1) Het is de gewoonte daar VE bij te schrijven als het om de volle eigendom gaat. Dus "1/2 VE" of "50% VE"; naar keuze.
3) Wat u ook kiest voor de begrafeniskosten, u mag ook het andere forfait aankruisen of de werkelijke "andere" schulden bewijzen.
De titel is wat misleidend: "Ik kies voor een forfait". Had moeten zijn: "Ik kies voor de volgende forfaits:".

Reclame

johangel
Berichten: 90

#4 , 12 apr 2021 22:52

forfait is een 6000 euro
johan

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 13 apr 2021 13:05

Mijn deelneming
2) Eigen vermogen - roerende goederen - type & omschrijving: "Type" is zicht of spaarrekening ? en "Omschrijving" de bank + rekeningnummer ?
Alle rekeningen, eventuele beleggingen , ... oplijsten + waarde op dag overlijden
(Voor beleggingen kies je wanneer waarde bekeken wordt)

Inboedel - "overledene bewoonde gemeubelde kamer in woonzorgcentrum" - waarde : nihil

Liggende gelden .... geef iets op, 50€ of zo

Persoonlijke bezittingen - kledij en accessoires - waarde: nihil

3) Begrafeniskosten: Dit bedroeg 2508,98 € en is reeds door mezelf betaald. Kan dit nog aangegeven worden als schuld of heb ik dit te vroeg en uit eigen zak betaald ?
Komen ten laste van de nalatenschap
Je had die door de bank kunnen laten betalen
Nu haal je dat uit de nalatenschap voor je ze verdeelt.
Kies ik dan voor werkelijk passief of forfait indien dit nog mogelijk is
Forfait uiteraard voor begrafeniskosten
Dat is 6000€ geïndexeerd, die in mindering gaat van de belastbare waarde van de nalatenschap
Terwijl kosten maar 2500 zijn ...


Begrafeniskosten zijn apart van de andere nog openstaande kosten (WZC, dokter, ziekenhuis, etc ...) die zijn ontstaan voor het overlijden (maar mogelijk pas nadien gefactureerd) die je ook apart kan aangeven als "passief" - of je kan ook daar voor het forfait kiezen als er minder effectieve kosten zijn
(aangezien er nog rekening WZC bij zal zijn, zit je normaal snel boven dit forfait)


Je kan voor het éne forfait kiezen, en andere werkelijke onkosten bewijzen, naargelang best uitkomt

Nalatenschap niet te snel indienen, en wat wachten op rekeningen die mogelijk nog komen

VWWerner
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 apr 2021 00:52

Alvast al dank aan iedereen voor de antwoorden, dit helpt.

Het overlijden is zo'n 3 maanden geleden gebeurd, begin van maand februari.
Laatste afrekening WZC bedroeg 300€, deze week hospitalisatie afrekening ontvangen van zo'n 700€ (3 weken verblijf).
Dit is de laatste betaling die nog moet gebeuren en waar ik ook op gewacht heb.
Aangezien alles samen minder dan 1500€ is zal ik hiervoor ook forfait aanduiden.

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#7 , 15 apr 2021 06:48

De eerste vraag die men zich moet stellen in zo een situatie (weduw(e)(naar); geen onroerend goed; niets financieel gebeurd in de laatste drie jaar dat het vermelden waard is en alleen "kinderen" als erfgenaam) is deze:
is deze erfenis wel belastbaar?

Dikwijls zit men zo ver onder het belastbaar minimum dat elke seconde tijd en energie besteed aan "wel forfait of niet?" er één te veel is.
Per kind (in deze vraag was het per ervend kleinkind) moet er al 12.500 euro roerend zijn (bruto); plus 8.000 voor iedereen samen.
Dus twee kinderen: geen 33.000 roerend? = onbelastbaar.
Eén kind: 20.500.
Drie kinderen: 45.500.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 15 apr 2021 14:51

Maar moet toch altijd aangegeven worden ?

https://www.vlaanderen.be/erfbelasting/ ... latenschap

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#9 , 15 apr 2021 22:31

Ja, maar er moet dan niet nagedacht of gerekend worden over "forfait of niet"; "welke forfait wel?"; "optellen facturen en vergelijken met forfait"; opzoeken juiste geïndexeerde bedrag per aanslagjaar; bellen naar de 1700 enz.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 16 apr 2021 07:47

Je moet toch de nalatenschap uitrekenen om te weten of je onder de belastbare grens zit :?:

Hangt natuurlijk af van hoeveel roerend eigendom er is ...
Soms zal dat duidelijk zijn
Maar je kan in buurt van grensbedrag zitten

Terug naar “Successie- & Registratierechten”