aankoop onroerend goed van familie

Toone
Topic Starter
Berichten: 10

aankoop onroerend goed van familie

#1 , 01 sep 2009 10:17

Ik kan een onroerend goed kopen van een familie-lid...

Stel, het is geschat op 3 500 000 Bef

En ik mag het hebben voor een pris d amis van 3 000 000 Bef


Ga ik daardoor in de problemen komen of niet?

Dank voor het antwoord alvast.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 01 sep 2009 12:26

Dit kan : u kan een onroerend goed aankopen aan een andere prijs dan de schattingswaarde.
Alleen , de Registratie kan achteraf bijbetaling van registratierechten eisen. omdat de registratierechten moeten betaald worden op de reële waarde.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Vaoke
Berichten: 400

#3 , 01 sep 2009 16:30

Beste Wanton, zou het niet kunnen dat u iets over het hoofd ziet?! Is hier soms ook geen sprake van een deels verdoken schenking (500.000 bef.) waarmee de rechten van de bevoorrechte erfgenamen worden aangetast.. gegeven dat terzijnertijd (in voorkomend geval) aanleiding kan geven tot een teruggave door een inkorting op de alsdan vrijkomende nalatenschap?
Alleen weet ik niet met zekerheid of de omvang van de inkorting zal worden bepaald door de waarde op het ogenblik van de verkoop.. dan wel de waarde van het beneden de prijs verkochte onroerend goed op het ogenblik dat de nalatenschap openvalt?!
Dit is misschien voer voor een ander lid van dit forum?!

Reclame

wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 01 sep 2009 16:39

Heb daar wel even aan gedacht. maar de juiste relatie is niet meegedeeld.
Er kan worden rekening gehoudden met de waarde op ogenblik van overlijden , in de toestand op moment van koop/schenking.
Van den andere kant is het waardeverschil vrij klein en de reserve valt binnen het vrij beschikbaar gedeelte.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Toone
Topic Starter
Berichten: 10

#5 , 01 sep 2009 17:10

Ik ben enige erfgenaam...

Relatie oom - neef

Terug naar “Successie- & Registratierechten”