Hoeveel successierechten

trikke
Topic Starter
Berichten: 6
Locatie: Oost vl

Hoeveel successierechten

#1 , 14 aug 2009 09:20

Mijn vrouw haar moeder is overleden. Zij en haar broer waren er voor naakte eigennaar. Nu hun moeder overleden is gaan ze het huis verkopen voor zo een 85.000€. Bij het overlijden van haar vader heeft haar moeder geen successierechten betaald.

Hoeveel successierechten zouden ze moeten betalen op het bedrag ?
Oost vlaanderen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 14 aug 2009 12:23

Als ik uw uitleg goed interpreteer , was het huis van vader alleen. Moeder had nu het vruchtgebruik.
Nu moeder overleden is , gaat het vruchtgebruik kosteloos over naar de blote eigenaars en worden die volle eigenaars.
Dergelijke situatie is zonder successierechten voor de betrokkenen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

trikke
Topic Starter
Berichten: 6
Locatie: Oost vl

#3 , 14 aug 2009 12:55

Vader en moeder waren eigenaar, vader is zo een 18 jaar overleden. Moeder had dan vruchtgebruik.

Reclame

wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 14 aug 2009 17:47

Indien moeder nog eigenaar was van de helft van de woning ( andere helft zit al bij de kinderen) , moet elk van beiden successierechten betalen op 1/4 van de totale waarde van de woning.
Als dat 85.000 € (??) is , gaat het dus om 3% van 21.250€.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

trikke
Topic Starter
Berichten: 6
Locatie: Oost vl

#5 , 14 aug 2009 17:57

Bedankt voor het antwoord zijn al wat wijzer geworden ;)

trikke
Topic Starter
Berichten: 6
Locatie: Oost vl

#6 , 18 aug 2009 16:56

Ik heb nog een vraagje.

Nu de beide ouder overleden zijn moet het huis eerst op de naam van broer en zus komen voor ze het kunnen verkopen ?

wolf2
Berichten: 2071

#7 , 18 aug 2009 19:58

Nee, ze kunnen verkopen vanaf de minuut na het overlijden.
Ideaal is dat men een erfrechtverklaring laat opmaken en dat men daar in de compromis naar verwijst.
Maar dat is een "zorg" voor de koper die een garantie wil dat hij koopt van de eigenaars. Het is geen verplichting, maar ik zou niet kopen zonder (stel U voor dat ik betaal aan 2 kinderen en dat er achteraf een derde komt opduiken...).

trikke
Topic Starter
Berichten: 6
Locatie: Oost vl

#8 , 18 aug 2009 20:06

Nogmaals bedankt.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”