Erfbelasting: schenking of niet ?

mbbs1024
Topic Starter
Berichten: 474

Erfbelasting: schenking of niet ?

#1 , 07 sep 2019 15:46

Moeder is overleden.
Ze is 20 jaar geleden gescheiden, en woonde nu niet officiëel samen met een vriend.
Er is dus wettelijk totaal geen relatie tussen beiden (zijn adres stond niet bij haar gedomicilieerd)
Ongeveer anderhalf jaar geleden heeft ze voor haar vriend een moto gekocht.
Moeten we dat bedrag op de aangifte voor de erfbelasting vermelden als schenking aan die vriend ?
Wat zijn de gevolgen als we dat niet doen, die vriend heeft het momenteel al financiëel moeilijk (schulden),
en als hij dan nog een extra rekening krijgt, (25% dacht ik), van de belastingen gaat hij nog dieper in de schulden,
als straf omdat zijn vriendin overleden is.

Momenteel weten we niet hoe die moto betaald werd, of zij dat bedrag op de rekening van haar vriend gestort heeft,
of direct heeft overgeschreven naar de verkoper van de moto, of dat op een andere manier betaald heeft.
Geen idee of we met PC banking de geblokkeerde rekeningen kunnen inkijken, en of er nog uittreksels zijn van zolang geleden.
Indien niet beschikbaar, worden we dan verondersteld om de ganse historiek van bankverrichtingen tot 3 jaar
terug op te vragen bij de bank, om te kijken hoe die moto betaald werd ?
Wordt je als erfgenaam verondersteld om te weten waaraan je moeder gedurende de laatste 3 jaar haar geld aan uitgegeven heeft ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 07 sep 2019 19:39

Mijn naam is haas. Zo iets hoef jij niet te weten. Niet vermelden dus!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”