Kosten overlijden vader zonder op de hoogte te zijn

Sophke
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Kosten overlijden vader zonder op de hoogte te zijn

#1 , 1 week 3 dagen geleden (09 apr 2019 16:24)

Hallo,

Blijkbaar is mijn vader overleden op 13 oktober 2018 en kreeg ik pas een brief van notaris hierover 10 november 2018.
Mijn naam staat niet vermeld op overlijdensbericht, het contact was door mijn broer onmogelijk gemaakt om bij mijn vader nog te gaan maar ben ik dan nu verplicht om ziekenhuisfactuur en begrafeniskosten en koffietafel mee te betalen? Ook al was ik totaal niet op de hoogte? In testament van mijn vader staat mijn broer aangeduid als uitvoerder van de papieren en overlijden maar er staat niet in vermeld dat ik uitgesloten zou zijn.
Ik heb eigen notaris en daar heb ik enkel getekend om fiscaal in orde te zijn. Maar heb het moeilijk met de kosten alsook dat iedereen om cru te zeggen nog es goed is gaan eten en drinken op koffietafel en dat ik dat moet meebetalen samen met de andere kosten. Kan ik dit verwerpen en aan opdrachtgever mijn broer laten aanrekenen?
Alvast bedankt voor reactie.
Sophie

LeenW

#2 , 1 week 3 dagen geleden (09 apr 2019 16:30)

Begrafeniskosten zijn steeds voor de erfgenamen, over de koffietafel kan gediscussieerd worden of dit erbij hoort of niet.

willyboy

#3 , 1 week 3 dagen geleden (09 apr 2019 17:42)

Wie koffietafel besteld ...betaald koffietafel .

Reclame

Sophke
Topic Starter

#4 , 1 week 3 dagen geleden (09 apr 2019 18:24)

Goed om te weten, ik heb niets besteld dus koffietafel van 1500 euro moet ik niet meebetalen wettelijk gezien dat is toch al serieus wat minder maar waarom spreekt notaris daar niet over? Bedankt voor de info ik ga dit aankaarten bij mijn notaris.

koffiepot

#5 , 1 week 3 dagen geleden (09 apr 2019 19:50)

Normaal worden deze kosten afgetrokken van de tegoeden van de overledene, indien er nog geld aanwezig op zijn bankrekening(en). Indien er effectief nog geld op rekening staat kan je gewoon deze facturen afgeven in de bank

Sirkii

#6 , 1 week 3 dagen geleden (09 apr 2019 19:58)

Niet vergeten de erfenis te weigeren of te aanvaarden onder voorbehoud boedelbeschrijving (kost geld) als je twijfelt of er actief is.

Zelfs bij weigering is uw deel van de begrafenis en ziekenhuis te betalen. Koffietafel idd niet.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”